Appropå det här med höns och kycklingar...

Birgittas kommentar om att beställa krav-märkt kyckling är bra, det tycker jag att vi ska göra :) Ju fler vi är som köper, ju större chans är det att de har det i sitt ordinarie sortiment till slut. Konsumentmakten ska inte underskattas, det är vi konsumenter som bestämmer vad som ska finnas i hyllorna genom att bara köpa det vi vill ha.

Kul att ni ska skaffa höns Veronica, vi planerar också att göra det nästa sommar :) I första hand för att få ägg men lyckas vi föda upp kycklingar själv så blir det ju alltid några tuppar som man inte kan behålla och då är det en bra ide att äta upp dem. Det känns bättre att ge hönsen matrester än att slänga dem, bra och rolig återvinning ;) Jag har tänkt mig att ha en brokig skara höns. Några som värper bra (bruna leghorn eller liknande) och så någon dvärghöna eftersom de är bra ruvare, det är mysigt med kycklingar.

Ägg är bra mat och det är både billigt och enkelt att hålla höns i jämförelse med andra djur. Höns känns som ett naturligt steg för att bli mer självförsörjande, förutom ägg och ev. lite kött, får man ju gödsel till sina grönsaker också! Förr när jag hade höns brukade jag köpa säd av en bonde i närheten istället för industrifoder, får man då tag på en KRAV-bonde är ju lyckan gjord. De fick även snäckskal och matrester. En av de roligaste matresterna att ge höns är spagetti :) de blir väldigt glada och låter på ett särskilt sätt då.

Kommentera här: