Olja och vems välfärd?

Tittade på "Kampen om Arktis" (del 3 av 4) igår.... Mycket bra och tänkvärt program. Jag har mest tänkt på de miljömässiga aspekterna av vårt oljeberoende och det är absolut illa nog, men jag har inte funderat så mycket över de politiska aspekterna....den säkerhetsrisk det utgör. Vi här i väst vill ju gärna kalla oss FRIA. Vi är inte ett dugg fria! Så länge vi bygger vår välfärd på olja är vi helt i händerna på de oljeproducernade länderna....de flesta av dem är diktaturer, många av dess ledare är religiösa fundamentalister. I dessa länder förtryckes kvinnor och folket lever i fattigdom medan ett fåtal rika lever i ofattbar lyx. Om du inte tycker att miljöhänsyn är ett tillräckligt skäl för att göra oss kvitt oljan så kan du fundera på om du vill fylla deras fickor med ännu mera pengar och ge dem ännu mera makt - för det är just det vi gör, i princip varje gång vi handlar mat, tankar bilen eller köper plastgrejor etc. Svårt att välja bort? Jo, omöjligt.... I alla fall just nu. Men det är precis där VI kommer in i bilden, du och jag. Det är de val vi gör NU som avgör åt vilket håll vi ska, vill vi fortsätta längre in i den återvändsgränd som vi befinner oss i eller vill vi ta tillbaka makten över våra liv och välja en hållbar framtid?

Vad tycker du?

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Försöker skippa plastsaker men det slinker med en och annan. Men bensin tvekar jag inte att köpa.



Jag kommer köpa oljan så länge de har nåt att sälja.



Jag känner mig mer oroad av att man i Afrika eldar eller bygger med koskit. Denna koskit som marken så välbehöver få tillbaka för att ha en chans att återhämta sig och ge "frukt" igen. En hel kontinent på väg att utarmas - där man skördar jorden på dess gåvor men inte ger nåt tillbaka i form av näring. Öknarna breder ut sig. Det tycker jag är nåt att oroa sig över.... utarmande av marken....



Oj vad jag svamlar, ovanligt!

2 Petra:

skriven

Utarmning av marken är också ett stort problem men faktiskt störst i de industrialiserade jordbruken där man använder konstgödsel istället för koskit. Ökenutbredningen är oroande och beror till stor del på den snedvridna fördelningen av resurserna här i världen. I väst dör vi av överflöd och de måste skövla sitt land för att få mat för dagen... Stora frågor!

Kommentera här: