Köp mindre - lev mera, heja Göran!

Läser om Göran Hådén (Talesperson för En köpfri dag i Sverige) på Supermiljöbloggen och gillar verkligen hans syn på det här med att köpa prylar :) Kopierar helt fräckt hans tips och tänker använda dem på mig själv nästa gång jag får lust att köpa nåt...

Göran sex tips inför inköp:
1. Hur ofta kommer jag att använda den här prylen?
2. Kan jag uppnå lika stort välbefinnande på annat sätt?
3. Var ska jag förvara prylen, orkar jag sköta om och återvinna den?
4. Finns prylen begagnad, kan jag låna, hyra eller samäga med någon?
5. Finns prylen i en mer hållbar och miljöanpassad variant, lokalproducerad eller fair trade?
6. Kan jag vänta några dagar och se om jag fortfarande bedömer att jag behöver prylen?

Det är sällan jag verkligen behöver en ny sak, i alla fall till mig själv- det är ju skillnad med barnen, de behöver ju nya kläder och skor för jämnan tycker jag. Men ibland känner jag ju för att köpa något, ändå, och ofta kommer jag då fram till att jag faktiskt inte alls behöver den där grejen som jag så gärna ville ha. Efter nyår ska jag i alla fall börja med en IN- och UT-lista, en mycket bra idé som jag ramlade över igår. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg var... Det går i alla fall ut på att kolla nettot på vad som kommit in i mitt ägo och vad som gått ut, köper jag något så hamnar det på plusskontot och om jag gör mig av med något, lämnar till Erikshjälpen eller återvinning till exempel, så hamnar det på minuskontot. Målet är att varje vecka ska sluta med minus, eller i alla fall på noll...

Kommentera här: