Kött och tomater...

Det är lika med köttet som med bananerna som med kaffet.... Undrar egentligen hur många människor som dör varje dag för att vi ska kunna köpa billig mat?!  Det var många år sedan jag uteslöt konventionellt odlat kaffe ur mitt kök, eftersom bekämpningsmedlen som används på plantagen gör arbetarna sjuka. Sedan följde rapporterna om bananerna, bekämpningsmedlen som används på plantagen gör arbetarna sjuka. Det sojabaserade foder som även våra svenska djur matas med kommer från fattiga länder där bekämpningsmedlen som används på plantagen gör arbetarna sjuka..... Anas ett mönster? Bekämpningsmedelen som används vid odling av sojabönor är totalförbjudna i hela Europa, de anses för farliga för både människor och miljö. Men i andra delar av världen, främst då naturligtvis i de fattiga länderna, används de urskiljningslöst.
Enligt mitt samvete är det fel att de ska dö en för tidig död för att jag ska kunna äta billig mat, därför lovar jag nu, dyrt och heligt, att jag aldrig mer ska köpa kött som inte är BÅDE KRAV-märkt och svenskt. Förr har jag köpt "vanligt" svenskt kött i en naiv tro på att de djuren var uppfödda på svenskt foder. Hur dum är jag egentligen?
Jaha, så var det tomaterna då.... Jag har ju glatt köpt ekologiska tomater på ICA och inte tänkt så mycket mer på det. Men efter ett reportage på radion idag så kollade jag ursprungslandet på I love eco-tomaterna....Holland. Suck! Nu måste jag alltså välja om jag ska köpa ekologiska eller svenskodlade. Idag valde jag de svenska, det kändes mest rätt eller minst fel om man så vill. Nästa gång jag går dit ska jag fråga om det inte finns tomater som är både KRAV- och SVENSKODLADE som de kan ta hem.

Kommentera här: