Skor, gurka och sockerärt

Skönt att det är fredag imorgon, jag är så trött...
Idag efter jobbet gick jag och Tomas till Skoaffärn (ja, den heter faktiskt så) Han behövde verkligen skor för ett par med hål i känns inte tillräckligt :) Nu har han två nya par så han kan variera sig. Jag hittade ett par väldigt söta, blommiga tygskor som jag inte köpte... Det var lite svårt att låta bli men tygskor, som dessutom är vita, håller inte alls länge. De går sönder eller blir fula bums. Istället köpte jag ett par ecco, modell promenadsko/tennissko. De kommer att hålla i MINST fyra år. Och de var röda :D

Häromdagen såg jag en grej som gjorde mig glad. Jag satt på uteplatsen och såg en kvinna gå förbi med en skrinda full med matkassar :) Det är så trevligt att se, vi blir fler och fler som väljer bort bilåkandet. Trots att man ska handla mycket så måste man inte ta bilen, det går att lösa på andra sätt som inte alls är jobbiga. Själv har jag köpt en pensionärskärra som jag hädanefter ska släpa hem mjölken i. Det blir ju några liter, särskilt den veckan som Pelle är hemma...

Men visst borde det väl finnas svensk gurka att köpa nu? På ICA här i byn fanns idag bara gurka från Holland så det blev ingen... Irriterande! Dessutom funderar jag på hur i hela h-vete det kan löna sig att frakta sockerärt från zimbabwe? Det går ju jätte bra att odla sådana här. Jag väntar på mina, fröna kom ju i jorden lite sent i år eftersom vi flyttade i maj men de blommar nu i alla fall :D

Kommentarer:

1 Falkare:

skriven

Jag förstår irritationen på att det inte finns svenskt i mataffärn - naturligtvis borde det finnas svenska gurkor nu och likaså sockerärtor.



Var ligger felet? Grossisten, affärsinköparen eller odlaren? Jag skulle vilja säga affärsinköparen för affärerna borde sälja svenskt när det är säsong för en odlad vara. Finns det inga hos grossisten så köp inga... precis som vi som konsumenter får låta zimbabwanska (?) sockerärtor ligga där och ruttna i affärn så att de fattar vad vi vill ha. Samt att vi naturligtvis ska tala om vad vi vill ha för att de ska fatta.



Fram för svenskodlat när det är säsong. Närodlat.



Dvs jag håller med dig...



Men sen syndar jag mot miljön när jag åker bil till jobbet å inte samåker. Jag handlar i alla fall på hemvägen å åker inte en extra gång för maten i alla fall.

2 stefan:

skriven

Svåra val! Till stor del beror det väl på att arbetskraften i Zimbabwe är betydligt lägre,samtidigt så ger det en god inkomst till arbetarna där och bra förutsättningar för dom att försörja sina familjer. Att skicka större mängder grönsaker med flyg från afrika till Sverige kan också vara bättre än att frakta mindre mängder upp genom europa på lastbil. svåra val iallafall! Själv anser jag att det bästa ändå är att gynna det lokala. Så småning om så kommer vi att behöva många producenter och leverantörer på närmarknaden.

Bra blogg, fortsätt så!

3 Petra:

skriven

Tack för det Marie och Stefan :) Kul med kommentarer så man vet att någon bryr sig...

Kommentera här: