Köpa nya saker...

Jag funderar en hel del på det här med att bli en sämre konsument. Det vill säga att köpa så lite det bara går. Måste säga att det är oväntat svårt... Visserligen är vi urusla på att handla nya möbler, hemelektronik och sånt men ibland vill man ju ha saker bara ändå - fast man kanske inte behöver dem om man tänker efter. Strumpor till exempel. Jag bara älskar strumpor och har onödigt många, därför har jag bestämt att jag har köpstopp på strumpor. Det är faktiskt rätt tråkigt, men ska jag bli en dålig konsument så ska jag. Att låta bli att köpa strumpor är ingen stor grej egentligen, men ni fattar principen :)

Nu när det snart blir advent så fick jag för mig att jag skulle köpa en massa nya ljusstakar till fönstren, vi har ju en massa fönster här i vårat nya hus och jag är tokig i ljusstakar och jul överhuvudtaget. Nu har jag kompromissat med mig själv och bestämt mig för att köpa pappersstjärnor och sätta, istället för skärmarna, på våra vanliga lampor. Då blir det fint och jag kan ändå känna att det är rätt okej eftersom jag avstod från ljusstakarna. Det optimala hade naturligtvis varit att jag inte köpte något alls men SÅ duktig är jag inte.

Det här kan tyckas vara petitesser i det stora sammanhanget men om alla skulle tänka så här, varje gång man ska köpa en ny grej, så skulle det göra jättestor skillnad. Behöver vi vekligen en ny soffa? Måste vi ha en platt-TV när våran gamla tjocka fungerar så bra? Jag vill ha nya skor, men är det vekligen nödvändigt? Om du tänker så här så spar du både pengar och miljö. Många på jobbet tycker att vi är konstiga som resonerar så här och i nästa andetag är de avundsjuka på mig för att jag gått ner till att jobba 80% istället för 100. Se sambandet ;) 

Vill man vara riktigt extrem så kan man börja fundera över vad som egentligen är nödvändigt. Är det bara sådant vi behöver för att överleva? Vart ska gränsen dras? Är det bara livets absoluta nödtorft som är nödvändigt? Mat för dagen och kläder på kroppen. Draget till sin yttersta gräns så är till och med den lilla kakan till det icke livsnödvändiga kaffet/tet onödig. Så extrem har jag i inte blivit än, men det tål att tänkas på i vårt konsumtionshysteriska samhälle.

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Har man varit arbetslös så vet man hur det är att bara konsumera det som är nödvändigt.... man lär sig oxå att glädjas åt det lilla man kan köpa utöver det som är ett måste....



Nu kanske inte DollarStore är bästa tänkbara affärn ur miljösyfte men när man nästan inga pengar har så är ett par panellängder för 50 kr en dröm å nåt nytt att titta på eller en ljuslykta för en 10:a. Eller varför inte nåt från Erikshjälpen - nytt för mig men gammalt för nån annan....



Man behöver inte alla nya tekniska prylar, tycker jag för min del, men jag vet att en hel del killar/karlar lever för sånt.



Nä, för min del är sekondhand alternativet - roligt med sånt man känner igen från barndomen, roligt att hitta nåt som kanske ingen annan har, alltid roligt att köpa för så lite pengar som möjligt och det viktigast... roligt och nödvändigt att återanvända.



Kramis

Kommentera här: