Arg och ledsen två gånger på två dagar....

Jag handlade på Konsum idag. En affär där jag tycker att de har ett bra sortiment av ekoloiska varor och en medveten personal. Dröm om min förvåning när jag såg att det låg jätteräkor i fiskdisken där! Jag talade om för hon som satt i kassan vad jag tycker om jätteräkor och sa att ni som är så miljömedvetna borde inte sälja sådana. Hon frågade om jag ville prata med chefen om det, eftersom hon trodde att jag kunde få mer information av chefen, minns tyvärr inte vad hon heter. Men, nämda chef sa i alla fall "De räkor vi säljer är odlade Vannimairäkor och de är helt ok ur miljösynpunkt." "Googla på Vannamai så får du se." Det gjorde jag så klart när jag kom hem. Inte en enda träff på svenska...  Däremot hittade jag massor av information om jätteräkor i allmänhet hos naturskyddsföreningen,  det finns INGA jätteräkor som kan anses som ok - varken miljömässigt eller för lokalbefolkningen. Där står även om hur snf försöker påverka COOP centralt att sluta sälja dessa räkor. Läs gärna mer här:

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/hav-och-fiske/fiske-i-syd/den-omojliga-rakan/

Jaha, det var dagens bedrövelse....
Igår när Saga och jag gick hem från dagis såg jag det här:

     

Någon i Edsbyn måste vekligen hata träd. Varför skulle man annars göra så här? Det ser så fruktansvärt hemskt ut och jag vet inte om jag ska bli förbannad eller ledsen. Eller ja, jag blir både och. De här träden som var så fina och trevliga innan. Stympade träd är bland det värsta jag vet! Vildvuxna ska det vara!

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Det där må vara lindar som de stympat på det där viset.

Kanske försöker de få Edsbyn att se ut som nåt hämtat från Skåne.

Fult är det men säkert nödvändigt för att hålla träden nere på en "normal" nivå.



Dessa lindar överlever allt... du ska se att de skjuter nya skott till våren.

Men fult är det med denna kapning.

2 Petra:

skriven

Jag är rätt säker på att det är pilar. Jag tycker att de blir snyggast om man låter dem växa heljdlöst. Jag förstår vad de är ute efter men tycker inte att det blir fint. Och där de står skulle det inte göra något om de blev höga och ståtliga. Men alla kan väl inte tycka som jag, antar jag...

Kommentera här: