Grönsaker v/s kött.

Vi har haft miljöutbildning på jobbet idag. Vi pratade bland annat om miljögifter i maten, dioxiner och liknande.... En sak som lyftes mycket bestämt från något håll var att det "väl inte kan vara någon skillnad" angående mängden miljögifter man får i sig som vegetarian kontra köttätare. Men jo, det är det. Lägg noga märke till att jag inte lägger in någon moral i detta, jag tycker inte att det är fel att äta kött. Att jag har valt att bli vegitarian har flera olika anledningar, men dem ska vi inte gå in på här. Jag vill bara förklara varför man får i sig mer miljögifter när man äter kött än som vegitarian....

De flesta miljögifter är bioackumulerande och lagras i kroppen fortare än de bryts ner. I princip kan man förklara det så här: Gröda växer och tar upp gifter ur marken. Lite grand finns i varje växt. Om jag nu äter växten får jag i mig den mängd gift som finns i just den växten.



Om jag istället matar min ko med växten, plus en massa jättemånga fler växter (kor äter ju som bekant en ansenlig mängd mat), får kon i sig gifterna från alla dessa växter. De här gifter lagras då i kons fettvävnad. De flesta miljögifter är fettlösliga. När jag sen slaktar och äter upp min ko får jag i mig gifterna från (nästan) alla växter som kon ätit under sitt liv. 



Hoppas jag lyckats förklara det någorlunda, säg till annars så ska jag försöka rita en förklarande skiss och lägga ut. Om du vill läsa mer om miljögifter så kan jag rekommendera:

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/miljogifter/

Kommentera här: