Att handla mat i Edsbyn

Om man är beredd på att anstränga sig lite så finns det ett rätt bra sortiment av ekologiska varor här i Edsbyn. Ekologisk turkisk yoghurt på ICA. Ekologisk paprika på Konsum. Tyvärr finns det inte ekologisk aubergin och zucchini på någon av affärerna.... För tillfället har jag egen zucchini men annars är det mycket irriterande, jag menar - jag kan ju inte åka till ICA i Bollnäs bara för att få tag på ekologisk aubergin.....
 
Men jag är i alla fall glad för att det finns stora KRAV-märkta Bregottförpackningar på Konsum nu mera (tidigare hade de bara små) och ett gott te på ICA som är både KRAV- och rättvisemärkt. Det kräver en del planering för att få det att stämma men, som sagt, det mesta går att få tag på i ekologisk form här i Edsbyn. I alla fall om du (som jag) inte äter kött. Vill du köpa eko-kött så får du välja mellan köttfärs och lövbiff. PUNKT. En eko-kyckling finns väl knappt att få tag på i hela Sverige och jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett något KRAV-märkt griskött säljas här i krokarna.
 
Men på Konsum finns många bönor och linser från Saltå Kvarn och det är jag tacksam för. En annan bra grej med Konsum är att där kan jag köpa lokalproducerad ko-ost plus att de säljer ut gårdagens bröd för halva priset medan ICA slänger allt butiksbakat bröd som inte sålts under dagen.
 
Det blir bättre mina vänner, det kommer fler och fler varor för oss KRAV-krävande konsumenter. Nu återstår att kämpa för fler lokalproducerade, (helst även de ekologiska) varor. Dels för vår egen skull, ju mer lokalproducerd mat vi har tillgång till - ju tryggare kan vi känna oss. Dels för att främja våra lokala bönder, vi behöver dem (förutom för det mest uppenbara att vi behöver äta) för samhällets resiliens, för att håla landskapen öppna och för den biologiska mångfaldens skull. Jag längtar till den dag jag kan köpa lokalproducerad mjölk i våra butiker här i byn, jag skulle lätt betala dubbla priset mot för Arlas.

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

SV: Absolut! Vi kan ju höras närmare torsdagen för mer exakt tid! =)

Kram
Sanna

Svar: Jättebra :)Kram
Petra

Kommentera här: