För elöverkänsliga?

Jag har gått och funderat på en sak de senaste dagarna. För några år sen var det prat om att bygga en by/ett samhälle för elöverkänsliga här i trakterna. Någonstans i skogen där strålningen från alla master var obefintlig, ja det var ett par år sen så en sån plats kanske inte längre finns....? Jag tror det var frågan om att det skulle vara ett samarbete mellan Bollnäs och Ovanåker - eller om det var någon organisation som drev det? Det tråkiga i historien är ju att det aldrig blev av. Det har varit helt tyst om detta, trots att problemet med elöverkänslighet knappast minskat med åren. Nu undrar jag om det finns någon som vet vad som hände, finns det fortfarande planer på detta eller har det bara runnit ut i sanden? Jag tycker i alla fall att det låter som ett jättespännande projekt och naturligtvis otroligt viktigt. Vad jag förstår så är det i runda slängar 300 000 svenskar som lider av elöverkänslighet i varierande grad. Hur bär de värst drabbade sig åt egentligen? Finns det någonstans i vårt land som de kan bo utan att bli dåliga?

Kommentarer:

1 Birgitta Ohlsson:

skriven

Jo, jag minns väl en del från den tiden. Både Ovanåkers och Bollnäs kommuner var välvilligt inställda och platsen som undersöktes finns i Anneforstrakten. Men det stupade på något - vet ej vad. Föreningen i våra trakter kallar sig "Frivolten" och jag hade lite kontakt med IngMarie(?)Granath före en konsert som föreningen anordnade för en fukllsatt Alfta kyrka. Om det hade funkat så hade många elöverkänsliga kunnat flytta hit eftersom flera bostäder skulle byggas. Som det är nu så kan man inte kalla de mest känsligas boende för ett värdigt boende - ensamma långt ute i skogarna - usch! Ska fråga Arne Stenberg vad det stupade på men det hjälper ju inte situationen nu hälsar
Birgitta O

Svar: Bra Birgitta. Jag borde ha insett att du hade koll :) Vi kan prata vidare om det här och klura på om vi ska väcka frågan i kommunen...
Petra

Kommentera här: