Köpglädje

Jag har faktiskt köpt en sak som jag är jätteglad för. Köpte den utan att fundera i flera dagar och det känns kanon ändå. För det var ett bra köp, det är en bok :) Som jag tänker låna ut till ALLA när jag läst klart den. Omställningens tid, Björn Forsberg. 

TILLVÄXTEPOKEN ÄR ÖVER

Detta kärva budskap levereras i den nya boken ”OMSTÄLLNINGENS TID – tillväxtens slut och jakten på en hållbar framtid” (Karneval förlag). Tillväxteran upphörde enligt författaren Björn Forsberg med utbrottet av finanskrisen 2008:
”Efter 150 år av ekonomisk tillväxt sätter brist på olja och andra viktiga naturresurser stopp. Finans- och skuldkrisen är tidiga symptom på denna nya verklighet.”
Effekterna sprids nu snabbt:
”Dramat kring tillväxtens slut har flyttat ut på gator och torg. Senare tids växande sociala oro i världen är utan tvekan länkad till att tillväxten i samhället gått i permanent baklås.”
Forsberg menar att alla resurser nu måste mobiliseras för att ställa om till ett samhälle bortom tillväxten. Alternativet till en frivillig omställning är ökade konflikter om ändliga resurser. Samtidigt slår han an en positiv ton:
”Omställningen är en enorm men samtidigt hoppfull utmaning. Vårt konsumtions- och prestationssamhälle gör inte längre människor lyckligare. När ekonomin nu upphör att leverera tilväxt ger det oss en chans att upptäcka en tillvaro rikare på mening. I min bok ’Omställningens tid’ görs också en resa till platser världen över som inspirerande visar på vägar bortom tillväxten.”
Jakten på en hållbar framtid har fört Forsberg till så vitt skilda platser som Kuba, det amerikanska ”rostbältet” och Jämtlands fjälldalar.

Har lånat ovanstående från Omställning Sverige.

Eftersom jag haft världens huvudvärk ikväll så har jag bara läst lite, lite men den verkar lovande. Nu har jag vilat och blivit bortskämd och ombysslad med mat och massage av Pär så nu ska jag lägga mig och läsa en stund innan jag somnar. Så + 2 på IN/UT-listan, men tvåan känns helt ok måste jag säga och jag tror faktiskt att jag ska lämna tillbaka jackan för jag tycker inte om att ha den på mig.

Här bryr vi oss inte om att det är alla hjärtans dag, vi älskar varandra varje dag istället ;)

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Tack för den där sista lilla kommentaren som inte ger efter för konsumtion utan det räcker med kärlek.



En i mina ögon dag som är amerikaniserad å där många köper för att man tror man måste. Nä våga vägra....



Konsumeras för mycket ändå.... köps så mycket i onödan...

2 Petra:

skriven

Tack för att du kommenterar Marie :) Jag tycker inte att man visar kärlek genom att köpa saker till varandra, man visar det genom saker man gör eller säger i vardagen.

Kommentera här: