Något att tänka på...

Har du någon gång funderat över vad som kommer att hända i världen när oljepriset skjuter i höjden? 
Hur blir det för de fattiga i världen och hur blir det för oss? 
Har du tänkt på hur det kommer att påverka oss här i Sverige?
Blir det oroligheter och ökade klyftor mellan fattig och rik?
Hur kommer vår matproduktion att klara stigande oljepriser?
Är de oroligheter vi ser runt om i världen ett tecken på att vi är på väg åt fel håll?
Har du någon gång funderat över vilken typ av värld du vill leva i?
Vad är det i ditt liv som är viktigt?

Jag lever med de här frågorna hela tiden och jag har bestämt mig. Jag har ingen aning om hur det kommer att bli och kastas ofta mellan hopp och förtvilan. Men en sak är jag i alla fall säker på, jag tänker göra vad jag kan för att förbereda mig och jag vill försöka påverka min omgivning till att börja tänka tanken. Vi kan inte fortsätta på det spår vi är inne på nu. Det leder ingenstans. Vi måste själva ta över rodret och bestämma oss för vilken värld och vilket samhälle vi vill ha. Jag tycker att det är bättre att påbörja omställningen nu medan vi har lite tid på oss, istället för att vi chockartat tvingas in i den inom en snar framtid. 

Jag har valt att vara med i omställningsrörelsen, jag är en urusel konsument, tänker odla så mycket av min egen mat som möjligt, är noga med vilken mat jag köper, åker nästan aldrig bil, köper bara kläder när jag är absolut tvunen, ja - jag gör så gott jag kan. Min resa mot en mer hållbar livsstil påbörjades för många år sedan och jag är långt ifrån framme. Var började/börjar din?

Kommentera här: