Vårtankar och fröfunderingar

Jag funderar på vad jag ska odla i vår och sommar. Vill gärna prova Kronärtskocka, verkar lite pyssligt men skulle var himla kul och kännas lite annorlunda :) Goda och snygga är de! Jag ska så aubergine också, de måste ju bo i växthuset som vi ska bygga till våren. Är kanske lite chansning att satsa på växthusväxter utifall vi inte hinner få det klart tills det är dags att plantera ut men samtidigt så kan det verka pådrivande så att vi faktiskt blir klara i tid. Så jag gör det ändå :) De här sorterna från Impecat lutar det åt :)

   

Funderade på purjolök också men tror att jag spar med dem och kör salladslök istället. Det var ju jättekul att odla vanlig gul och röd lök, så blir det så klart i år också men på våra breddgrader är det sättlök som gäller, funkar inte med frö. Kålrot gick bra ifjol, liksom rödbetorna - finns bara en kålrot kvar i källaren nu så jag får se till att så fler i år. Rödbetorna tog slut fort så det blir mycket mer av dem.

Vidare funderar jag lite på om jag skulle odla något till hönsen, bara för att det är roligt. Men jag har ingen aning om vad... Det ska vara något som är enkelt och kräver minimal arbetsinsats, nån som har något tips? Annars får de väl nöja sig med torkade nässlor till vintern, de är ju inte så ansträngande ;) och hönsen verkar gilla dem.

Kommentera här: