Omställning....

Funderar lite på hur jag ska gå vidare med min omställning till ett mer resurssnålt liv. Jag känner att jag vill göra någon sorts plan eller ha en vision eller kanske något sorts mål... Vi har i alla fall börjat och kommit en liten bit på väg. Med odlingarna, det minimala användandet av bilen, den ekologiska maten, och arbetet med att bli en sämre konsument. Men vad blir nästa steg?
 
Spontant så lutar det åt att försöka betala av så mycket som möjligt på huslånen så att vi blir mindre beroende av banker, räntor och jobb. Efter nyår har jag betalat klart ett av mina CSN-lån plus en gammal skuld till försäkringskassan (fick för mycket bostadsbirag) och det borde öppna för möjligheten att betala av mer på huset. Känns som en bra idé med tanke på det svajiga ekonomiska läget i världen....
 
Sen ska jag så klart vidareutveckla de pågående trådarna. Har tänkt en hel del på vad mycket enklare det kommer att bli nästa år med odlingen när alla pallkragar redan står på plats, fyllda och klara. Bara att så och gödsla :) Funderar även på att hyra ett bord på en loppis här i närheten, jag behöver bara betala trehundra i månaden så sköter de försäljningen. Det vore nog en bra lösning, jag tycker inte jag har tid att stå där och jobba men jag tror att det skulle få mig att få tummen ur och släpa fram alla prylar som vi inte behöver. Det är onödigt att de ligger här och samlar damm när någon annan kanske behöver dem.
 
Så kommer bina snart också :) Plus att Pär fick en del pengar när han fyllde år som vi ska köpa träd för, fruktträd som bina kan pollinera och få nektar av, vi får frukt och slipper köpa...
 
Funderar vidare på "planen" och återkommer i ämnet. Lämna gärna synpunkter eller idéer :)

Kommentera här: