Bi-inspirerad :)

Jag tittade in på Naturskyddsföreningens blogg och blev lite inspirerad :)

http://blogg.naturskyddsforeningen.se/mona/2012/05/10/det-surrar-pa-kontoret/

Jag har länge tänkt att jag ska sprida ut lite gamla fröer jag har haft liggande. Det är ängsförer och bifoderblandningar som jag köpt och samlat vid olika tillfällen genom åren (ja, faktiskt - åren). Nu när jag läste deras tips om vad vi kan göra för bina så kanske jag äntligen kommer mig för. Det är ju inte alls jobbigt och kostar ingenting heller, det ska helt enkelt bara bli av... Det är lite lustigt hur man kan behöva en liten puff i rätt riktning för att komma sig för med saker. Jag har ju faktiskt alltid, i alla trädgårdar jag haft, tänkt på insekterna i mitt val av växter. Särskilt humlor och fjärilar i och för sig, eftersom fjärilar är vackra och jag blir så lycklig av att se humlor. De är så klumpigt söta och underbara så jag ler alltid när jag ser dem :) Men vi vet ju hur mycket nytta bin gör, de är livsviktiga och därför vill man så klart hjälpa dem!

Jag vill gärna dela med mig av snf:s tips så att du också kan hjälpa till ;)

  • Skapa gröna tak genom att så gräs på taket. Det kommer snart vara gult av fetknopp som blommar.
  • Sprida ut blomsterfröer
  • Sätta ut bikupor
  • Plantera kryddväxter som timjan, mynta, salvia och lavendel.
  • Bygga vildbihotell

  • Vi ska gå biodlarkurs snart, Vi anmälde intresse i höstas och häromdagen ringde han som ska hålla i den och frågade om vi fortfarande är intresserade. Så klart vi är! Ska bli kul :) Även om själva handhavandet av bina känns lite läskigt. Men jag vänjer mig och det vore trevligt med egen honung i självhushållningens namn. Men jag ska i alla fall börja med att hjälpa våra vilda vänner. Nu när jag börjar känna mig skapligt frisk så blir det nog en ganska lagom sysselsättning att gå ut och sprida lite frön omkring sig. Sen får vi se vad som gror och var - det blir spännande :)

    Kommentera här: