Ägg och höns

Var det någon som såg på Plus tidigare i veckan? Annars rekommenderar jag alla att göra det :)
 
http://www.svtplay.se/plus
 
Först babblar de om parkeringsböter vilket jag är helt ointresserad av. Men sen pratar de om höns och ägg, industriellt producerade. Något som ni vet ligger mig mycket varm om hjärtat. Där tar de upp de anledningar som har lett fram till att jag har egna höns... För även om jag väljer att köpa ekologiskt producerade ägg så är de ju fortfarande industriellt framtagna. De hönsen får visserligen hyfsat gott om utrymme (inte mer än sex hönor på en kvadratmeter), de äter foder som till stor del är producerad på den egna gården och som det inte finns rester av bekämpningsmedel i plus att de har möjlighet till utevistelse. De har det alltså tusen gånger bättre än burhönsen. MEN. Enligt KRAV-reglerna så får gruppen av höns inte vara större än 3000 stycken. 3000 hönor i en och samma grupp! En höna kan lära sig känna igen 20-30 individer.... När man vet det är det lätt att föreställa sig hur stressande det är för en höna att leva med 3000 andra hönor, eller 2999 då om man ska vara noga. Lägger man sen till hur sociala höns egentligen är så känns det ännu värre. När jag tittar på mina små vänner i hönsgården, hur de umgås och pratar med varandra och tanken på alla dessa industrihönor slår mig får jag mest lust att gråta...
 
Fram för mer egna hönor och ägg från den egna gården! Alla med trädgård kan själva producera ägg så det räcker åt det egna hushållet, det mesta går bara man vill :)
 
Lite längre fram i programmet pratas det om konsumtion. Om hur vi konsumerar mer och mer, ett beteende som de flesta inser att det är dåligt både för oss själva och för planeten. De lyfter fram några inspirereande exempel på människor som går mot strömmen. En familj som haft ett köpfritt år, häftigt eller hur? Ett annat exempel är en karl som jag faktiskt läst om förut, han cyklar till gårdar runt omkring Stockholm och köper sin mat. Han har helt bojkottat matvarubutikerna. Mycket imponerande. Kanske detta är mina nästkommande projekt? Att ha ett köpfritt år har jag funderat på om jag skulle köra nästa år. Det skulle vara intressant att prova och det känns som en naturlig utveckling av IN/UT-listan. Att köpa mat från gårdar i närheten borde inte vara alltför svårt i våra trakter tycker jag, det ska jag absolut fundera mer på. Man borde spara en hel del pengar på båda dessa aktioner, vilket möjligen kan leda till att vi kan jobba mindre på jobbet så vi får mera tid över till att jobba hemma ;)

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Bra skrivet! :-)

2 anna:

skriven

Jag har precis hittat hans blogg, nu har han slutat att köpa kläder i vanlig butik. Ska bli spännande att följa! På tal på ägg så måste jag berätta att jag fick en gång ägg från någons privata hönor, någon liten variant så det var små ägg men jag har aldrig ätit så goda pannkakor som på de äggen!

Svar: Ja, stor skillnad på ägg och ägg. Vitan i köpägg är blaskig och gulan är blek, man blir lite bortskämd med smaken på äggen när man har egna höns :)
Petra

Kommentera här: