Gröna tomater

Idag har jag tagit reda på de gröna tomaterna som jag plockade in i veckan. Det var 1,3 kg :) Hittade ett recept som jag tyckte såg bra ut med lime och timjan. Och socker så klart... Tomater och timjan har jag odlat själv.
 
 
Kokade ihop tomater, lime och socker ett tag sen hävde jag i timjan, rörde om lite och hällde upp på burkar. Burkarna hade jag först i ugnen på 100 grader för att sterilisera dem lite, de ska stå där minst en kvart innan den heta marmeladen eller sylten hälls i. Locket ska också ligga i ugnen och skruvas på direkt efter att du hällt marmeladen. Det brukar gå bra att skruva på locket med hjälp av grytlappar.
 
 
 
Sen om jag känner för att ge bort en av burkarna så går det ju att göra dem lite finare med en av mina virkade "mössor" :)
 
 
Rätt söt om jag får säga det själv... Men jag har inte smakat marmeladen än så jag har ingen aning om ifall den är god eller inte ;)
 
Recept (ifall du också har gröna tomater och känner för att prova)
500g gröna tomater
2-3dl syltsocker
saften av 1 lime
1/2 msk färsk timjan

1. Skär sönder tomaterna i mindre bitar. Koka dem mosiga med lime + syltsocker.

2. Tillsätt timjan och häll upp på rengjorda varma burkar.
 
Man kan ju ha i någon form av konserveringsmedel om man vill men det brukar jag aldrig ha, brukar hålla ändå tycker jag.

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Söt mössa, en riktigt bra idé!
Nä det där med konserveringsmedel känns onödigt. Man kan ju alltid frysa in om man är orolig för att det inte ska hålla sig.

Svar: Tack :) Här går det mesta åt relativt fort så hållbarheten brukar inte vara något problem. Jag har haft jordgubbssylt från ifjol i källaren enda fram till i augusti utan att det var något fel på den så det känns verkligen överflödigt med konserveringsmedel :)
Petra

2 Petra:

skriven

Funkar förresten säkert lika bra med vanligt socker också. Men nu hade jag syltsocker hemma som jag fått av en vän så då använde jag det, kommer att köra med vanligt nästa gång eftersom jag tycker att syltsocker är ett onödigt påfund...

3 Sanna:

skriven

Mmm ser riktigt smarrigt ut..synd att man inte fick några tomater i år då..men men det blir väl fler år. Burken blev supersöt med sin lilla mössa också. =)

Funderar på att tigga till mig receptet på din lingonkaka också, min mormor tyckte dom var grymt smarrig så jag tänkte testa att göra en laktosfri variant så jag också kan smaka.. ;)

Tack för en trevlig stund idag också!
Kramar
Sanna

Svar: Tack själv. Skickar receptet senare :)Kram
Petra

Kommentera här: