Tvål vs såpa

Kom att tänka på det här när en annan bloggare nämnde att de ska se över sitt hem vad gäller kemikalier...
 
Vi använder såpa till allt, nästan. Inte i diskmaskinen förstårs...
Grummes tvättsåpa till tvätten. Vanlig såpa till golven och toaletterna. Smörjer in gummistövlarna med såpa så de ska hålla längre...När vi tröttnade på att leta miljömärkt tvål i refill-förpackning så kom sambon på att vi skulle testa med gulsåpa istället för flytande tvål. Sagt och gjort. Späder såpan ungefär 50/50 med vatten. Det funkar bättre än väntat och torkar inte ut huden som vanlig tvål gör. Dessutom blir det tokbilligt :)
Jag vet att det finns några som tvättar håret med såpa också, det har jag dock inte provat själv. Jag kör med Rapsodines schampo som är ekologiskt och svensktillverkat men ska absolut prova att använda såpa. Jag läste någonstans att det skulle ta ett tag för håret att "vänja sig", kanske samma grej som när man slutar med aluminium-deo.... Det tar ett tag innan det känns ok att använda en utan och i början kan man faktiskt lukta rätt skumt. Men när man väl vant sig (alltså inte vid att lukta illa för det går över) så inser man att det verkligen inte kan vara bra att täppa igen porerna så som man gör med aluminiumklorid...
 
 
Från såpa till deo, långt språng eller inte?

Kommentarer:

1 Victorias jul:

skriven

Vilket bra inlägg. Jag har köpt en deo utan aluminumklorid på Yves rocher och jag tyckte att den inte luktade så tokigt. Vad har du för deo?

Svar: Jag lägger in en bild här så kan du se vilken jag fastnade för till slut. Jag är lite känslig för lukter och den här luktar inte så mycket och funkar bra för mig :) Köper den på hälsokostaffären.
Petra

2 Marina:

skriven

Bra blogg du har!!Väldigt viktigt att försöka undvika kemikalier i så mycket som vi kan!Jag brukar använda 3 msk grönsåpa till färgad tvätt och 3 msk gul såpa till vita kläder.Funkar kanonbra!!Det blir rent och fint!och jag man tex en fläck på nåt plagg så tar jag och smörjer in fläcken med lite såpa en halvtimme före tvätten i maskin.Deo har vi slutat med också men jag visste inte att det fanns bra deo att köpa!Men man vänjer sig utan :)

Svar: Tack för det :) Man får se upp med deo... Vissa utan aluminiumklorid innehåller Triclosan istället och det är inte bättre, särskilt inte ur miljösynpunkt. Det är säkert bäst att göra som ni, inte använda någon alls - bra jobbat :)
Petra

3 Marielle:

skriven

Kul att se en ny eko deo för mig:). Jag har provat eco cosmetics och den funkade ju inte alls bra. Men nu med Rosenseriens roll-on så är det bra:).

Svar: Rosenseriens luktar gott men doften är för stark för mig, den här funkar där emot fint. Gäller ju att hitta den som funkar för en själv :)
Petra

Kommentera här: