COOPs grädde inte ett dugg bättre!

 
För ett tag sen skrev jag om ICAs egna grädde som kommer från Österrike och innehåller E407. Om du missat det kan du läsa det inlägget här: http://ekotankar.blogg.se/2013/march/skarpning-ica.html
 
Sen har jag funderat lite på huruvida COOPs egen grädde är bättre eller inte. Igår köpte sambon en sådan eftersom det var det enda som fanns.... Jag passade på att kolla ursprung och innehållsförteckning.
 
 
 
Föga förvånande är det samma visa här. E407 och producerad i Tyskland.
 
Alltså: vill vi ha svensk grädde utan konstigheter i kan vi inte välja vare sig ICAs eller COOPs grädde.
 
Jag värnar om våra svenska bönder, därför vill jag ha svenska mejeriprodukter i mitt kök.
 
 

Kommentarer:

1 F:

skriven

Idiotiskt hur det har blivit, varför ens sälja Tysk/Österikiska mjölkprodukter här....

Svar: ICA svarar i alla fall att det inte finns någon svensk leverantör som kan garantera den kvantitet de behöver. Jag tycker att det är rätt onödigt att de har sina "egna" produkter men vad jag förstår så tjänar de bättre på dem än på andra... Det är alltså upp till oss konsumenter att vara uppmärksamma, det är så lätt att råka köpa något man egentligen inte vill ha.
Petra

2 Marina:

skriven

Tack för att du berättar!Nu vet jag att jag inte ska köpa den där grädden!Jag tycker det är kanonbra att man får veta sånt där som man tex inte tänkt på .Du har en väldigt bra blogg!Jag kikar in ofta och läser och ibland också lär :)

Svar: Tack för det :) Jag är övertygad om att vi kan åstadkomma en förändring, bara vi är tillräckligt många som gör medvetna val i butiken.
Petra

Kommentera här: