Vilket Sverige vill vi leva i?

Sverige 2013
Tonen har blivit råare.
Den sociala utslagningen ökar.
Sjuka är utan försörjning.
Ekosystemen drivs mot kolaps.
Klimatet på arbetsmarknaden hårdnar.
Antalet hemlösa stiger.
Allting går fortare och fortare.
 
Listan kan göras lång och är ganska deprimerande.
Därför funderar jag över vilket samhälle det är vi vill ha.
Jag vet vilket typ av samhälle jag vill leva i.
 
I min dröm om Sverige
Är vi solidariska och tar ansvar för varandra.
Är människor viktigare än pengar.
Är socialt ansvar viktigare än kortsiktiga vinster.
 
Inser vi att vi är en del av ekosystemet.
Inser vi att vi behöver varandra.
Inser vi att lycka inte finns i den nyaste prylen
 
Får de som är sjuka det stöd och den hjälp de behöver.
Får det finnas orörda naturområden.
Får saker ta tid.
 
I min dröm räknas välfärd inte kronor och ören utan i upplevt välbefinnande, lycka och trygghet.
 
Hur ser din dröm ut?

Kommentarer:

1 x-handarbete-pyssel:

skriven

Ja, din dröm om Sverige är fin! Och blev den sann så skulle inte lika många bli sjuka och behöva hjälp. Så tror jag!

Svar: Absolut. I ett samhälle där mjuka värden är betydelsefulla blir det inte lika mycket utslagning. I dagens hetsiga tempo är det inte konstigt att folk inte håller.
Petra

2 Anonym:

skriven

Bra skrivet!

Svar: Tack.
Petra

3 Götha:

skriven

Ja det skulle behövas ett oräkneligt antal fler Petra Hagelinor bara här i Sverige tycker jag. Åtminstone såna som tar intryck på allvar av såna som dej!!

Svar: Tack Götha :)
Petra

Kommentera här: