Hemtrevnad

När ens gamla hemtrevnad börjar se ut så här vet man att det är dags att skaffa en ny...
 
Jaha, och hur gör man då? Går och köper en?
Nej, inte jag i alla fall. Jag gör så här:
 
Ta några "strån" (eller vad man ska kalla det) från den gamla blomman.
 
Sätt ner dem i en kruka med blomjord.
 
Så en plastpåse med några hål i över, sätts fast med ett gummiband.
 
Sen är det bara att ha lite tålamod. Efter ett tag är den så här fin :)
 
Så här brukade mormor och mamma göra, på den tiden man inte kunde köpa nytt hela tiden. Enkelt, smart, miljövänligt och gratis :)
 
Dessutom är det så mycket roligare med blommar man har dragit upp själv jämfört med en som man köpt färdig. Tycker jag i alla fall, men det vet ni ju...

Kommentarer:

1 x-handarbete-pyssel:

skriven

Ja, det var ju sådär man gjorde!
Alltså, vi gjorde så när jag växte upp.
Men nu har jag inte haft någon hemtrevnad på många år.
Fina är de, ger hemtrevnad liksom =)

Själv har jag några st paulia blad som ligger i väntan på att komma ner i jorden. Jag kan liksom inte låta bli att nypa ett blad här och då, trots att jag har fullt tillräckligt med blommor... =)
Om det ändå vore min enda last... =P

Svar: Hemtrevnad är så bra för att den kan stå inne i rummet, till exempel på köksbordet, utan att bli ledsen och ful. Det är ju så himla roligt att fixa med blommor :) Även fast man har massor så blir det hela tiden fler. Men farligare laster kan man ju ha...
Petra

Kommentera här: