Usch

Idag har vi varit till Bollnäs.
Åkte bil.
Inte kul.
Vi var på återvinningscentralen och slängde däck, batterier och lysrör.
Det mesta var sånt vi tagit reda på efter de som ägde vårt hus innan vi köpte det.
Jag förundras över hur vi håller på.
En jättestor anläggning för att handha allt skräp vi skapar.
Kanske dags att skapa mindre skräp?
Åkte bil.
Inte kul.
Var in på KR-trafik och frågade efter min mössa som jag glömt på bussen.
Åk ner på bussgods, där finns kvarglömda saker.
Åkte bil.
Inte kul.
Jag behövde en ny kudde.
Köpte en.
Åkte bil.
Inte kul.
Bussgods - Nej, kvarglömda saker skickas till Ljusdal (!) - ring dit.
Åkte bil.
Inte kul.
Skulle köpa mat till Salamandern. Stängt.
Typiskt.
Åkte bil.
Inte kul.
Köpte blomma på Mobackes till vänner.
Inte ens Mobackes var kul idag.
Åkte bil.
Inte kul.
Kom hem - Underbart.
 
Ska inte åka bil på länge!
Elände att allt ska vara så utspritt så vi måste åka hit och dit för att ta oss runt.
Sen ska jag ringa och fråga efter min mössa.
Fast jag redan anmält på deras hemsida att jag glömt den på bussen, har inte hört något från dem om det.
Inte ens ett automatiskt svarsmail.
Så finurligt att de skickat min mössa till Ljusdal, när jag glömt den på 100-bussen.
Undrar hur de tänker sig resten?
Ska jag åka dit och hämta den?
Eller skickar de tillbaka den till mig?
Återstår att se...
 
Hur som helst.
Tänker på att det finns folk som ser det som ett söndagsnöje att åka runt och shoppa.
Själv har jag blivit allergisk.
Avskyr affärer.
Tycker att det är jättejobbigt när jag behöver köpa nya saker.
Som kudden.
Men men gamla var verkligen slut.
Sopslut.
Den får bli fyllning till något jag virkar.
Hoppas den nya är bra.
 
Annars gillar jag att handla på små affärer.
Runemobon och Buy my Outfit exempelvis.
När det känns som att man handlar av en person.
Inte av ett multinationellt företag.
Helst där jag kan köpa bra saker.
Producerade på ett vettigt sätt alltså.
Där folk fått vettigt betalt.
Under hela kedjan.
Synd att det inte finns fler sånna butiker.
Men det kommer väl.

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Ja man åker bil allt för mycket tyvärr..blev en sväng till Bollnäs före oss också idag..hittade ett bortglömt presentkort på KappAhl som jag blev "tvungen" att göra åt innan det gick ut..blev två par leggings..det enda jag kände "behov" av..hatar att springa i dessa klädaffärer..
Hoppas att ni får ett gott nytt år gumman! <3 Ikväll skall jag tvinga ut gubben och GÅ..håll tummarna att jag lyckas.. ;)
Kram
Sanna

Svar: Vi åker inte så mycket bil men ju mindre vi åker ju mer avskyr vi att åka. Det blir liksom jobbigt att ta bilen, det känns krångligare än alla alternativ. Men ibland måste man ju. Eller ja, det är klart att vi hade kunnat göra det vi gjort idag utan bil men väldigt besvärligt att få däcken till återvinningen med buss...
Petra

2 Sanna:

skriven

SV: Haha ja 12 tomat sorter är väl ändå att ta i.. ;) Men nog finns det en hel del man "vill ha"..men får väl köpa bara det allra nödvändigaste.. =)

Svar: Köp inga tomatfrön bara! Jag kommer att ha överflöd som du förstår :)
Petra

Kommentera här: