Fådda blommor

Jag vet inte om ni kommer ihåg det programmet som Lasse Brandeby (som Kurt Olsson) hade för bra länge sen. Det hette i alla fall Fådda blommor och det är väl ungefär det enda jag minns av det, eftersom jag tycker att uttrycket är finurligt. Annars var jag aldrig särskilt förtjust i Kurt Olsson.
 
Men appropå uttrycket "Fådda blommor"...
 
Som jag har skrivit förr så finns det väldigt mycket minnen i mina krukväxter :) Det här är de som står på mitt köksbord för tillfället.
Den krusiga ampelliljan är ett skott från ett skott som jag fick av Sagas farmor för ganska många år sen, blomsterlönnen fick jag av mamma för några veckor sen och den röda klöver-blomman har jag fått av Pärs mamma. Jag glömmer ofta vem jag har fått vad av när det gäller saker men ger någon mig en blomma så glömmer jag aldrig vem jag fick just den blomman av :)
 
Det är roligare att få skott av någons blomma, än att få en blomma som någon köpt (även om det naturligtvis ockdå är kul). Dels så innehåller ett skott mer av personen i fråga och så är det betydligt miljövänligare än att köpa blommor som drivits upp i växthus och som dessutom har transporterats hit och dit. En annan rolig grej med skott är att man får följa blommans utveckling längre, från lite till stor så att säga. Blommor man köper är ju redan färdig, vilket väl egentligen förtar lite av odlarglädjen...
Fram för mer delning av blommor och skott! ;)

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

SV: Mmm skall suga på karamellen lite till så får vi se hur skåpet får se ut i framtiden.. =)

Kramis
Sanna

2 x-handarbete-pyssel:

skriven

Jag har problem att slänga skotten när jag behöver klippa ner mina växter...
Så nu har jag planterat ett gäng som får bli presenter framöver :-) Ett steg i att inte köpa presenter, som vi skrev om en annan gång.
Mina virkade kycklingar gjorde jag efter ett hänge jag hittade i en påse från auktion.
4 lm, gör till ring. 3lm (=första stolpen) 15 stolpar totalt runt ringen. Sm i första st. Varv 2: 2st i varje föregående maska = 30 st. Sm som avslutning på varvet. 4 lm. 4dubbelstolpar i samma maska = totalt 5 dubbelstolpar som blir stjärten. Fäst trådarna. Huvudet: gör som första varvet på kroppen. Tag av garnet och sy fast huvudet på kroppen samtidigt som du fäster. Byt till orange. Börja med 3 lm. Sedan 2 st tills, så näbben blir spetsig. Fäst trådarna. Sätt en sytråd på huvudet som ögla att hänga kycklingen i påskriset.
Fråga om du inte förstår vad jag skrivit...!! :-)
Min dotter tyckte jag skulle virka rött på huvudet på några , så det blev tuppkycklingar med :-)

Svar: Tack så mycket :) Jag ska prov-virka imorgon, blir mycket handarbete nu för jag är hemma med sjukt barn. Jag har också svårt att slänga skott. Kommer att ha ungefär en miljard pelargon-skott över snart när jag har ansat dem inför våren. Men det är en bra idé att sätta dem och ha dem till presenter, ska jag också göra.
Petra

Kommentera här: