Min gröna inspiration

Jag har nyss läst ut Gunnel Carlson:s "Min gröna passion".
"Jag har en lurvig trädgård. Och jag gillar det. Men ibland så där strax efter midsommar går det överstyr..."
 
Jag gillade verkligen den boken, hon har en skön inställning till sin trädgård :) Den är inte så där förmanande som många trädgårdsböcker kan vara, där man uppmanas att planera i all oändlighet. Hon erkänner villigt att hennes trädgård är full av impuls-köpta växter och att många hamnat där de står av en ren slump. Planering av växtinköp kan nog vara viktigt om man har en liten trädgård där man inte får plats med så mycket. Men i en stor trädgård gör det inte så mycket om man kastar in lite impulser här och där, jag tror det blir mera själ i min trädgård om jag impulsar lite. En av de få områden där jag är impulsiv är just vad gäller inköp av frön och växter, annars kan jag fundera i alla oändlighet innan jag gör eller köper något. Hon poängterar också glädjen med odlandet och att besprutning är för latmaskar. Kort sagt jag älskar hennes inställning :D
 
Helt klart en läsvärd bok med många fina, inspirerande bilder.

Kommentera här: