Frågorna på tallriken

I senaste numret av Sveriges Natur (4.13) skriver chefredaktören Carl-Axel Fall om maten vi äter. Mycket klokt. Han skriver lite om hur lätt det är som miljönörd (mitt ordval) att bli en middagsförstörare med sitt snack om hur maten är producerad och om vad den innehåller. Dyrare ekomat ja, men att välja mindre kött minskar skillnaden ekonomiskt och gynnar miljön. 
 
"Dessutom kan man undra varför man alltid ska presssa matkostnaden? De flesta av oss har råd att lägga lite mer på kvalitet. Vi har fått råd med mycket annat, men att i varje läge snåla på något så viktigt som maten borde inte vara en naturlag."
 
Det här är något jag ofta funderar över. Notera här att det följande är mina privata åsiker. Jag pratar ofta mat med vänner ock kollegor, vissa av dem är då av åsikten att de "inte har råd" att köpa ekologiskt mat. Samtidigt som jag vet att den här personen köper massor av märkeskläder. Nästa person röker ett paket cigaretter per dag och nästa åker utomlands två gånger per år. I de fallen handlar det inte om pengar, det handlar om prioriteringar. Det är en helt annan sak med de som fakitskt inte har råd, många av dem bland mina vänner väljer ändå att i alla fall köpa någon vara ekologisk i den mån det går ekonomiskt. Jag vet själv hur det är att vara så pank att det inte går. Men mjölk, bananer och kaffe har jag alltid försökt köpa ekologiskt. Det skiljer inte så mycket i pris på mjölken, bananerna och kaffet är en solidarisk fråga för mig snarare än en ekologisk. Jag vill inte att andra människor ska bli sjuka och dö för att jag ska få äta en billig banan.
 
Nu kan man tycka att "Vad jag köper är väl min ensak", "Jag äter väl vad jag vill". Och så kan det ju tyckas, man gör som man vill så länge man inte skadar någon annan. Den principen står även jag för. Men grejen är ju att man genom sina val i mataffären faktiskt väljer att skada andra människor (likväl som djur och natur). Borde det då vara ett fritt val? Borde det ens vara lagligt att sälja besprutade vindruvor, bananer eller kaffe? När vi VET att arbetarna på plantagen blir förgiftade? 
 
Det borde dessutom inte vara en klassfråga om man har råd att äta giftfri mat eller inte. Att ha tillgång till giftfri mat och en sund arbetsmiljö borde vara en mänsklig rättighet. Det kanske det redan är förresten...

Kommentarer:

1 x-handarbete-pyssel:

skriven

Ja, det handlar om prioriteringar för de flesta här i Sverige, när det gäller ekologisk och närodlad mat. Mat som kostar lite mer för vår plånbok. Eller ibland mycket mer. Men de flesta har faktiskt saker som går att välja bort å ändå överleva!
Och det där med bananer, och så många andra livsmedel, kan vi även klara oss utan! Så finns det inte bra odlade, exempelvis bananer, så kan man välja bort dem helt för att visa vart man står!
Ja, man önskar att fler verkligen tänkte hela vägen och inte bara på sin egen plånbok!
:)

Svar: Vi tänker väldigt lika tror jag :) Den största prisskillnaden ligger på kött så väljer man att äta mindre sånt så kommer man billigare undan. Vi svenskar äter ju ändåb (i genomsnitt alltså) på tok för mycket kött för vår egen hälsas skull så..
Petra

Kommentera här: