Mellandagsrea och annan hysteri

Först köper vi julklappar.
På gränsen till hysteriskt.
Vi öppnar dem.
Äter och sover.
 
Kanske vi vilar en dag.
Sen är det dags igen.
För köphysteri.
Den stavas Mellandagsrea.
 
Är det inte lite svårt att förstå?
Hur kan vi ha ett så stort behov av prylar?
För det är ju mest prylar vi köper.
Vi svenskar.
 
Jag fick fina julklappar.
Saga hade sytt en fin julbonad åt mig.
Mamma hade stickat sockar.
Av Pär fick jag ullstrumpor.
Sanna hade köpt undantagskrukor och sytt en Bamsetygkasse åt mig.
Av Tomas fick jag en solcellslampa i form av en mullvad.
Niklas och Mathilda kom med massor av te.

Varför skulle jag då behöva ge mig ut på mellandagsrean och handla mera saker?
Även om jag inte haft köpstopp.
Vi köper både det ena och det andra, utan att fråga oss om vi behöver.
Tömmer kontot.
Sen klagar vi över att pengarna är slut.
När ska vi sluta låta dem lura oss?
 
 

Kommentarer:

1 Lonelyfieldj:

skriven

Håller med! Och rycks samtidigt med.... Det gör mig ledsen och lite äcklad när jag ser folk med stressad och irriterad blick flänga runt med kassar. Så då ställer jag tillbaka det där jag skulle ha å tänker att jag aldrig vill hålla på sådär sen kommer det krypande jag vill köpa roliga saaaaaker..... Och komma hem och packa upp. Jag vill oxå....
Brukar försöka fundera ut vad jag faktiskt behöver. För då kan jag få vara med och konsumera men det blir av sånt som ger mig glädje och användning istället för stress och tomhet.

Svar: Jo, det är lätt att ryckas med...för det finns ju så mycket fiiiint.Men nu har jag övat så länge på att inte handla att jag mest känner olust när jag tänker på att gå i affärer. Särskilt när det är någon form av REA så att jag måste trängas med stressade människor. Som varande obotlig lantis så ogillar jag när det blir för mycket folk på för liten yta ;)
Petra

Kommentera här: