Sura hönor och död tupp.

Vi har två surhönor i hönshuset.
De ligger i varsitt rede, helt platta.
Varnar och burrar upp sig när jag kommer för nära.
Grälar högljutt när jag lyfter bort dem för att ta äggen.
Men det är lite för tidigt att börja ruva nu.
De får allt vänta lite till, annars föds kycklingarna så tidigt.
När det fortfarande är kallt och mörk.
Knasiga höns...
 
I helgen slaktade Pär och Kristian en av tuppkycklingarna.
Som övning.
Det gick bra, även om det inte var så kul.
Den var inte så stor.
Vi gjorde soppa på den.
Jag åt också.
Har ju sagt att jag ska äta egenproducerat kött.
Men magen belv inte glad så det blir nog inte så ofta jag äter ens eget kött.
Saknar inte att äta kött.
Nu har vi fyra tuppkycklingar kvar som ska slaktas.
De får leva någon månad till och växa på sig lite.
 
Annars väntar jag på paket från Runåbergs frö.
Börjar bli dags att så chili och paprika.
Längtar :)

Kommentera här: