Vem borde egentligen försvara sina val?

Jag får många frågor om mitt sätt att leva och se på världen.
Det är ganska vanligt att jag får förklara och försvara mina val.
Ibland kan jag tycka att det är lite lustigt.
Att det är jag som ska försvara mig.
Försvara mitt val att försöka ta hänsyn till klimat och miljö...
Borde det inte vara tvärtom, egentligen?
Att de som INTE väljer att ta hänsyn borde förklara sig?
 
Vanliga frågor och kommentarer.
- Varför äter du inte kött?
- Men alla kan faktiskt inte låta bli att köra bil!
- Jag lever som jag vill!
- Man borde göra mer men hur ska man orka?
- Är det inte svårt att offra så mycket?
 
Jag försöker passa mig för att dela ut pekpinnar. Jag vill inte tala om för andra hur de ska leva. Det är upp till var och en att göra det de tycker är rätt. Jag gör inte det jag gör för att vara duktig, jag gör det för att det känns rätt i mitt hjärta. Däremot vill jag gärna dela med mig av hur jag tänker och vad jag tycker. En tråkig sak med att vara tydlig med vad man tycker är att många uppfattar det som att jag anklagar dem för att göra fel. Jag vet inte vad det beror på. Men jag får leva med att jag irriterar en del. Jag gör mina val utifrån det jag tycker är rätt. Kan mina val och tankar inspirera någon annan så blir jag glad.
 
Köttfrågan
Den största anledningen till att jag inte äter kött är dagens djurhållning. Jag vill inte bidra till djurs lidande. Jag tycker inte att det är principiellt fel att äta kött, bara man vet att det är producerat under rimliga former så är det helt ok. Med rimliga former menar jag då att djuren haft det bra under sitt liv, slaktats på ett humant sätt och att största möjliga miljöhänsyn tagits under hela kedjan. Sånt kött finns! Den andra anledningen är miljöskäl. Mycket av det kött som finns att köpa idag är producerat på sådant sätt att det är helt oacceptabelt ur klimatsynpunkt. Vägrar vara delaktig! Att min mage sen gillar att jag skippar kött är bara en bonus.
 
Bilfrågan
Det är inte en slump att vi bor där vi bor. En av anleningarna till att vi valde det här huset är läget. Nära till bussen, affären och skolan. Alltså behöver vi sällan använda bilen. Ett medvetet val för att kunna köra mindre bil. Vi drömmer ofta om att bo mer avskilt men som våra liv ser ut just nu så är det här det bästa alternativet.
 
Lev som du vill!
Hur många har verkligen tänkt igenom hur de vill leva? Lever vi inte gärna på rutin? Utan att reflektera över varför? Det mesta jag gör går på rutin i alla fall. Utmaningen är att förändra rutinerna så att de tillsammans bildar det liv jag vill leva. Jobbar på det hela tiden.
 
Hur ska man orka?
Om inte jag orkar förändra mitt liv, vem ska orka då? Ingen annan kommer att göra det åt mig.
 
Offra?
Jag offrar ingenting. Att göra det som känns rätt är ingen uppoffring. Att göra det som känns rätt ger energi istället för att kosta. Det som känns bra är roligt. Att vara den som bestämmer över sitt eget liv är toppen!
 
Jag försöker göra rätt, vilket så klart inte alltid lyckas.
Mina val är medvetna och ofta väl genomtänkta, ibland blir det fel ändå.
Jag vill leva mitt liv långsamt, det är svårt men jag övar.
Det som förvånar mig är inte att många väljer att leva som de alltid gjort.
Det förvånande är att så få reflekterar över om det verkligen är det de vill.

Kommentarer:

1 Marina:

skriven

http://www.youtube.com/watch?v=es6U00LMmC4

Jag äter absolut INTE kött!jag skickar med en bra länk som folk borde se.hur det faktsikt går till på tex slakterierna.killen berättar för ungdomar om djurs rätt osv VARNING FÖR HEMSK FILMSNUTT PÅ 4 MIN) Men han talar om i förväg när det hemska ska visas.Jag känner själv några slaktare och det de berättat för mig gav mig verkligen mardrömmar!!Det som folk oftast tycker ila om att jag är vegetarian är att de tror att protein bara finns i kött.!Sen tycker de ju såklart att det är otroligt töntigt att jag inte vill äta kött.Men då brukar jag påminna om att kalvar dödas då de är två veckor gamla och hur de blir behandlade innan...Då vill de inte ens höra!!Är det så??Att om man vägrar se verkligheten för hur djur far illa så är det ok.?Det är som en ursäkt.vet man inget så äter man på.och ingen vill veta för de vill ha sina lik på tallriken.Kycklingar blir slaktade på samma sätt och ställe vare sig de är ekologiska eller inte.spm längst får de ekologiska leva i 81 dagar.Så kyckling äter jag heller inte.Jag tycker det är bra att du tar upp saker som är fel och som folk kanske inte vet.Varje vecka nästan...läser man i tidningar att det finns gifter och kemikalier i kläder,möbler,mat,dryck och som jag fattar det så reagerar nästan ingen!man läser det sen inget mer.Jag försöker precis som du göra det jag kan för att leva bra och giftfritt.Men jag brukar tyvärr berätta om saker för folk och DÅ himlar de med ögonen och ler.För jag e ju såå knäpp hahaha.Jag vägrar flyga utomlands,för miljöns skull.Det finns en sida på nätet där man ser hur många plan som är i luften samtidigt och JISSES !!Men det är det heller ingen som verkar bry sig om .Men jag stannar i sverige jag!!Har heller knappt sett nåt av vårt eget land än så jag har mycket att se här.

Svar: Många väljer att blunda. Inte bara för köttindustrins påverkan på djur, utan hur våra inköp av kläder och prylar påverkar människor i andra länder, hur våra utsläpp ställer till i världen. Det är svårt att acceptera att folk sätter sin egen bekvämlighet högre än andras (människor och djur) välbefinnande. Jag flyger inte heller, kostnaden för klimatet är för högt. Det är bra att du orkar lyfta frågorna, heja på! Tack för en intressant och givande kommentar.
Petra

2 x-handarbete-pyssel:

skriven

Ja, man får ju en del frågor :)
Här är det mest om varför vi har så många kaniner (mitt i samhället, så det undgår ju ingen och folk kommer förbi och tittar, matar och pratar) och jag svarar att det är för köttets skull.
Och de som är mest ok med detta vid första tanken, det är vegetarianerna!
De säger, jaa, skulle jag vara tvungen att äta kött vill jag äta dina kaniner.
Inför de som själva är köttätare får jag först dra några argument innan de förstår och håller med.
Ganska intressant, lustigt och ledsamt samtidigt!

Halkar så smått in på detta i min blogg denna veckan.

3 x-handarbete-pyssel:

skriven

Ja, man får ju en del frågor :)
Här är det mest om varför vi har så många kaniner (mitt i samhället, så det undgår ju ingen och folk kommer förbi och tittar, matar och pratar) och jag svarar att det är för köttets skull.
Och de som är mest ok med detta vid första tanken, det är vegetarianerna!
De säger, jaa, skulle jag vara tvungen att äta kött vill jag äta dina kaniner.
Inför de som själva är köttätare får jag först dra några argument innan de förstår och håller med.
Ganska intressant, lustigt och ledsamt samtidigt!

Halkar så smått in på detta i min blogg denna veckan.

Svar: Det är intressant att det är vegetarianerna som förstår först :) Men det beror kanske på att som veg. har man funderat mycket över den här frågan. Som köttätare blundar man nog gärna (för att inte få ont i magen). Vi har funderat lite på kaniner, resten av familjen är ju inte vegetarianer, men än så länge är det bara funderingar. Kanin måste ju vara det bästa kött man kan äta ur klimatsynpunkt tänker jag...
Jag brukar titta in på din blott titt som tätt, ska bli intressant att läsa :)
Petra

Kommentera här: