Första solskenet på hur länge som helst

Då passar de på. Busarna.
 
Glad i hågen går jag ut för att mata kycklingarna när jag kommer hem från jobbet.
 
 
Och vad hör jag då?
 
Ett mullrande surr.
 
Svärm igen....
Efter ett tag satte de sig i alla fall snällt på en väldigt lämplig höjd.
 
 
Så jag skramlade fram en låda, tejp och ett halvlitersmått, drog vattenslang.
Tog sen på mig dräkten och sprutade vatten på dem, skopade upp dem och hällde ner dem i kartongen. 
Tejpade igen. Smidigt att slippa klättra.
 
Svärmen är där i lådan nu. Där kan de vänta tills ikväll medan vi funderar över vad vi ska göra med dem.
 
Men nu har jag sagt åt dem på skarpen att de inte får svärma mera!
 
 
Det blir inte mycket honung samlat om de ska lägga all kraft på att dra upp nya drottningar och svärma hela tiden. Inte hjälper vädret precis till heller, vad gäller honungssamlandet...
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Jag vill ju ha en kupa hos mig men det verkar inte som Kickis make får tummen ur..synd att ni inte har en extra kupa för då hade dom ju plättlätt fått flytta hit.. ;)

Svar: Ja :) Det hade ju varit finurligt...
Petra

Kommentera här: