Färgar du håret?

Har du funderat på varför?
Har du reflekterat över vad gifterna i färgen gör med din kropp?
 
Jag färgar inte håret.
Av två anledningar.
Eller kanske tre förresten.
 
1. För miljöns skull. Onödiga utsläpp av gifter.
2. För min egen skull. Jag vill inte förgifta min kropp. 
    Det du inte kan äta ska du inte ha på huden heller.
    Huden absorberar det som smetas på den.
3. Jag tycker att jag duger som jag är.
 
Läser i senaste numret av Sveriges Natur:
 
En person har skickat in en fråga:
"Det är väldigt vanligt att framför allt kvinnor färgar håret. Kan det verkligen vara bra för miljön? Jag förstår att det är mycket olika beroende på vilket medel som används, jag anar att Henna är mindre farligt än blekmedel. Men hur är det egentligen?"
 
Svaret lyder:
"Miljökraven på kosmetika, dit hårfärg räknas, är dessvärre mycket låga. Exempel på miljöfaliga ämnen som ofta förekommer i hårfärg är toulen-2,5-diamin, parafenylendiamin och resorcinol. Förutom att vara skadliga för miljön är dessa kemikalier också hälsofarliga. De två förstnämnda är kraftigt allergiframkallande, medan resorcinol är upptaget på ChemSec:s lista över hormonströrande ämnen. Henna är inte heller oproblematiskt, eftersom det innehåller lawson, ett ämne som visat sig vara skadligt för arvsamssan. Den danska Miljöstyrelsen avvråder helt gravida och ammande kvinnor från att färga håret. Natruskyddsföreningen delar den rekommendationen."
 
Så tänk efter nästa gång du ska färga håret.
Vill du verkligen utsätta dig själv för det här?
 

Kommentarer:

1 x-handarbete-pyssel:

skriven

Med åren har jag förstått att det är vanligare än jag trodde med kvinnor i alla åldrar som färgar håret.
Och jag förstår inte.
Ungdomar, visst.
Men vi som kommit upp lite i ålder, borde vi inte tänka lite längre än näsan räcker?!
Jag tycker det handlar om miljö, hälsa och ekonomi.
Och inte minst om att vi duger som vi är!
Intressant att läsa detta om Henna, då många som vill leva "med naturen" väljer att färga med henna.
Hoppas du och familjen har en fin helg!

Svar: Ja, jag tänker samma sak angående hårfärg. Men blir ganska bekymrad när jag ser gravida kvinnor med nyfärgat hår. Som gravid har man ju ansvar över ett till liv utöver sitt eget. Förhoppningsvis blir alla mer upplysta framöver.Det där om Henna var nytt för mig också.
Vi har haft en hektisk helg! Bina har varit ovanligt busiga, mer om det i nästa inlägg :)
Petra

Kommentera här: