På självhushållningsfronten något nytt

Hönsen värper bra och verkar trivas i växthuset. Snart ska de få flytta tillbaka till sitt vanliga hus. Det börjar bli dags att förbereda växthuset för andra inneboende. Tomater, chili, aubergin, papika och gurka. Tror jag ska sätta en kronärtskocka där också, bara för att testa. 
 
Men åter till hönsen. Vi skulle kunna ha många fler höns och ändå få sälja de ägg som blir över. Det är många som vill köpa hemägg. Just för att äggen är finare. Och för att hönsen har ett bra liv, hoppas jag. Så jag tänker att nästa gång en höna börjar sura ska hon få ligga på några ägg. Vi har ju bara tio höns så beståndet kan lätt fördubblas innan vi behöver dela in dem i två flockar. Något vi faktiskt pratat en del om, att ha två flockar istället för en. Då tänker vi att det blir en större, bofast flock i det stora hönshuset och en mindre flock i det lilla hönshuset som får flytta runt efter behov. Men det är lite mer långsiktiga planer.
 
Till helgen ska Pär och Tomas jobba med växthuset. Göra odlingsbäddar och gräva. Jag har massor av plantor som längtar ut. Själv ska jag rensa i pallkragar och djupsäng. Ta bort lite gammalt skräp och sen så :) Kom på att det börjar bli lite bråttom med spenaten.
 
Vårt 2-bingesystem funkar inget vidare just nu. Det blir slut på saker. Jag måste göra en lista på vad som ska finnas och hur mycket av varje vi ska ha hemma. Annars är det ju lite meningslöst...
 
 

Kommentarer:

1 x-handarbete-pyssel:

skriven

Hur många kvadrat är växthuset på?
Har hönorna hunnit bearbeta jorden och få bort ogräset på denna tid ni haft dem där?
Hur länge är det nu de gått där?
Var det rotogräs där ni satte växthuset?
Frågvis, då jag har funderingar för min trädgård :-)
Trevlig fredag och helg

Svar: Växthuset är 24 kvadrat och hönsen har inte hunnit på bort alla rötter men de har ätit upp allt grönt som fanns i alla fall. :) Behövs muskelkraft för rötterna. De har bott där en månad ungefär. Det fanns alla möjliga växter där, gräs också. Trevlig helg :)
Petra

Kommentera här: