10 myter om hållbar konsumtion på 10 dagar - 2

Myt 2: Konsumenterna bör leda övergången till en hållbar utveckling
 
Forskarna: Att det är konsumenterna som driver marknaden är en felaktig föreställning. Det finns en gräns för vad individuella beteendeförändringar kan åstadkomma. Det krävs systemförändringar inom rådande ekonomiska institutioner och affärsmodeller, lagstiftning och infrastruktur.
 
Jag: Det här är frustrerande!
Som konsument är det både lättare och billigare att göra fel än att göra rätt. Förutom om man (som jag just nu) struntar i att köpa något (som inte är direkt livsuppehållande) överhuvudtaget, det är både billigt och enkelt.
Vi borde inte behöva vara rädda för att köpa en vanlig hudkräm i affären.
Det borde vara självklart att leksaker är giftfria.
Mat borde inte få innehålla rester av bekämpningsmedel.
På maten borde det redovisas vilka bekämpningsmedel som används vid produktionen.
KRAV-märkningen borde inte behövas.
Vi borde inte behöva vara pålästa för att kunna göra miljöriktiga val i livet.
Det borde vara förbjudet att sälja kött som producerats med sämre regler för djurhållning än vi har i Sverige, jag fattar inte hur det kan vara okej att äta djur som lidit bara de gjort det någonannanstans....

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, men jag tror ni fattar min poäng.
Precis som forskarna påpekar behövs fler instrument än konsumentmakten.
 
Men jag jobbar ändå vidare på att bli en sämre konsument.
 
 
Källa: Extrakt

Kommentera här: