Nyheter på min omställningsfront

Vi har äntligen kommit oss för med att byta elbolag.
Numer har vi förnyelsebar el från ETC el. All el kommer från sol eller vindkraft.
Dessutom investeras all vinst i nya solceller eller nya vindkraftsverk.
Känns bra och rätt.
 
Köpstoppet rullar vidare.
Det går över förväntan, även om jag börjat fundera lite på om mina vinterskor orkar med en vinter till.
Och om jag klarar mig med de strumpbyxor jag äger. Av vilka flera redan lagats åtminstone en gång.
Men det ska nog ordna sig.
 
Vad gäller självhushållning så...
...har vi skördat massor av lök. Tror inte den räcker hela vintern men i och med Tillsammansodlingen så blev det mycket mer än tidigare år. Vi klarar oss ett tag i alla fall. :)
...håller vi på och tar upp potatis på ovan nämnda odling. Det blir en bra skörd.
...får jag hyfsat med gråärt. Odlade mycket sånt i år men nästa år ska det bli ändå mer. De är goda och användbara. Dessutom lättodlade och torkar snällt så man kan förvara dem i en burk resten av året.
...svämmar växthuset över av gröna tomater. Måste nog plocka in en del snart för temperaturen kryper farligt nära nollan om nätterna.
...blev zuchinin lite av en besvikelse i år, liksom pumpor och vintersquash. Allt skylls på den ovanligt kalla starten på sommaren.
...hade vi en himla tur med årets kycklingar! De är åtta stycken och vad vi kan se så är bara en enda av det manliga könet. Otroligt. Vi har även fått två vuxna höns av en tjej som inte kunde ha dem kvar, så på äggfronten kan vi till och med dra in nån krona ibland.
...blir det slutskattning av honung i helgen. Mycket honung blir det.
 
 
 
 
 

Kommentera här: