Det ljusnar

Nu går vi mot den roligaste tiden på året.
De första sådderna börjar kika upp på fönsterbrädan.
Där över elementet har chili och paprika grott på en vecka.
Även en tomatsort fick vara med och starta årets odlingssäsong.
Tiny Tim.
 
Annars matar jag jorden i växthuset med sump.
Te och kaffe.
Ädlste sonen erbjöd mig frikostigt att jag kunde få hans sump också.
Skräp från krukväxter hamnar också där.
Det låter inte som att det kan bli så mycket.
Men på en hel vinter blir det en del.
Mera mull åt maskarna!
 
Läser just nu "The One-Straw Revolution"
Intressant.
 
Tänker att vi är knasiga, vi som lever i den här tiden.
Livet har blivit en jakt på prylar, resor och pengar.
"Man måste ju jobba heltid för att det ska gå ihop"
har blivit en universell sanning.
Egentligen inte.
En kan själv välja vad pengarna "måste" räcka till.
 
Funderar lite över ett uttryck som sambon brukar använda.
"Aldrig får man vara nöjd"
JO! Det får man.
Det är bara väldigt svårt, svarar jag.
 
Övar vidare på förnöjsamhet.
Jag tycker att det börjar gå ganska bra.
 
 
 

Kommentarer:

1 x-handarbete-pyssel:

skriven

Oj. Du odlar du!
Ja, det är ju dags om man ska ha chili och paprika och sånt.
Fast här får det bli som det blir, som vanligt.
I skrivande stund, och säkert ett bra tag framöver, finns det inte
plats att förkultivera här.
Blir nog inte så mycket odlat i år heller.
Har så mycket annat att lägga tiden på.
Men jag ska följa dina odlingar med nöje!
Ja, och nöjd är jag! Det är en konst det där.
En konstform som jag har blivit ganska bra på!
Och DET är jag nöjd med! :)
Ha det gott!!

Svar: Att vara nöjd är nog till och med bättre än att odla :)
Petra

Kommentera här: