Vad skulle vi odla om vi odlade för vår överlevnad?

I tisdags var jag i Långhed på inspirationskväll med Farbror Grön
Eller i alla fall Johannes Wätterbäck som är den manliga halvan av Farbror Grön.
 
 
Det var en intressant föreläsning. Men jag blir lätt lite stressad av sådana välplanerade odlare...
Själv är jag mera av en kaosodlare som i början av juni inser att jag inte har tillräckligt med plats för varken löken, broccolin eller potatisen. Och sen, nu i september står jag här och undrar om jag får plats med all vintersquash och varför har jag inte skött om kålroten bättre? Jag gillade verkligen när han berättade att han inte höststädar sina odlingar... Det gör inte jag heller. Jag köpte i alla fall deras bok "Alla fingrar gröna", återkommer om den när jag hunnit läsa den ordentligt.
 
Han pratade lite om att vi odlare här i Sverige var priviligerade, något som jag verkligen tänkte på i fjol, så till vida att vi inte odlar för vår överlevnad. Misslyckas våra odlingar ett år så behöver vi inte svälta för det. I samband med det så ställde han en intressant fråga, lite så där i förbifarten.
Vad skulle vi odla om vi odlade för vår överlevnad?
 
Det är naturligtvis en fråga som jag går igång på. En fråga som jag funderat en hel del över redan innan, men nu fick jag lust att göra en lista. Det bör vara grödor som är lätta att förvara och som ger hyfsad skörd oavsett väderlek. 
 
Vad skulle jag odla om jag odlade för min och familjens överlevnad?
 
Potatis - ett ganska säkert kort som ger stor avkastning för relativt liten insats.
Svedjerova - det gäller bara att få tag på utsäde.
Bondbönor - ger bra skörd även dåliga odlingsår (som ifjol).
Gråärt - samma som ovan plus att det går att göra mjöl av torkade ärtor.
Jordärtskocka - för att de skördas på våren, innan allt annat kommit igång grävs knölarna upp och kan säkert rädda många middagar en sen vår. Väldigt liten arbetsinsats också.
Vintersquash - lite mer väderkänslig kanske men lätt att förvara och otroligt hållbar.
Grönkål - odlingssäker, står fint kvar i landen och kan skördas nästan hela vintern.
Piplök - som är det första gröna jag skördar i min trädgård, växer som ogräs och kräver minimalt med arbete.
Gul lök - lätt att förvara och en viktig smaksättare. Lite meckig på mina breddgrader men värd besväret.
 
Jag skulle nog odla tomater också. De är ganska kinkiga men ger rätt mycket tillbaka. Säkert kommer jag på fler grödor eftersom... Och ett gäng med bärbuskar och frukträd vill jag så klart ha.
 
Vad skulle du odla om din överlevnad hängde på det?
 
 
 

Kommentera här: