Telefonförsäljare

Det är inte konstigt att folk köper saker de inte behöver. Det är faktiskt svårare att låta bli än att köpa. Bindningstiden på mitt telefonabonnemang har gått ut, vilket resulterar i att det minst en gång i veckan ringer en snubbe från Telia och vill ge mig fantastiska erbjudanden som jag (underförstått) är en idiot om jag tackar nej till. Senaste var igår, när vi konstaterat att jag inte surfar med mobilen och har en räkning på ungefär 300 kr/mån så säger karln:
- Det bästa nya abonnemanget för dig är "blabla" (minns inte vad det hette), det kostar 399 kr/mån och då ingår 1000 fria samtalsminuter och 1000 fria sms samt fri surf och en ny smartphone, Samsung av någon modell.
- Men det blir ju dyrare än det jag har nu, svarar jag.
- Ja, men då ingår ju allt och du får en ny telefon också.
- Jag vill inte ha någon ny telefon. (Kärringen mot strömmen, som alltid)
- Men grejen är ju att med den här telefonen kan du göra ALLT.
- Allt som jag inte behöver, jag är inte intresserad av ett nytt abonnemang som är dyrare än det jag har nu och jag vill inte ha någon ny telefon.
Han tjatar lite till för att jag ska inse att det är smartare att betala mer pengar för något som jag inte vill ha än vara nöjd med det jag har. Men han inser ändå rätt snabbt att det är dags att ge upp.
- Jaha, då förstår jag. Tack för din tid då.

Nu är det ju lätt för mig att avstå, eftersom jag tagit ett principiellt beslut att INTE köpa saker om jag inte absolut behöver dem. Ja, ja. Det kan väl hända att jag köper någon onödig blomma då och då, så det är inte helt vattentätt än det här...jobbar fortfarande på det. Men det är väldigt lätt att falla för det där snacket om att "med den här telefonen kan du göra ALLT". Trots att man vid närmare eftertanke inser att det är onödigt (och dessutom omöjligt, man kan faktiskt inte göra allt med en telefon - hur avancerad den än är)och att det slutar med att man betalar en massa pengar för något som man från början inte alls ville ha, bara för att man träffat på en slipad försäljare. Jag är allergisk mot den här hetsen, att vi hela tiden måste värja oss mot alla nya prylar. Varför skulle vi behöva alla dess prylar - gärna elektronik, telefoner till exempel, den ena smartare än den andra. Nyttan av dem är väldigt begränsad jämfört med vad de kostar.

KÖP EN TULPAN, ANNARS FÅR DU EN SNYTING.

KOM OCH KÖP, KONSERVERAD GRÖT.

ALLT KAN SÄLJAS MED MÖRDANDE REKLAM.........?

Jag känner för att säga som Anton Svensson i Katthult; Köp och köp, jag hör aldrig annat!

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

När det gäller mobiltelefoner och behovet av nyare och bättre varianter så står du och jag eniga. Vi behöver inga nya, vi är nöjda med att det går att ringa och kanske smsa.



Varför ska man kunna göra "allt" med en mobil? Varför ska jag sitta och titta på Intranet på en liten liten skärm när man annars vill ha större och större skärm till datorn.



Jag har inget behov av att kolla på nätet ideligen. Jag kollar vid behov när jag kommit hem och har min dator till det.



Fattar inte behovet av Iphone, Ipad och allt vad de heter. Varför ska man ha dessa när man har dator?



Jåll säger jag

2 Telia Kundservice:

skriven

Hej!

Jag heter Susanne och jobbar på Telias Kundservice.



Eftersom det låter som att du inte uppskattar att bli uppringd tänkte jag att jag skulle informera dig om hur du kan anmäla det till oss.



Om du skickar ditt namn, telefonnummer och personnummer till den här adressen så blir du inte uppringd av våra egna försäljare:



TeliaSonera Sverige AB

Box 50077

973 22 LULEÅ

Märk kuvertet med PuL.



Jag vill passa på att önska dig en trevlig helg!



Med vänliga hälsningar

Susanne Boström

Telia Kundservice

3 Petra:

skriven

Åh, tack! Det ska jag absolut göra. Jättebra :)

Kommentera här: