Det gäller att välja sina strider...

Jag har under en längre tid retat mig på ett uttalande som florerar på facebook.
Jag funderar på vad syftet med följande uttalande är...
 
 
Jag fattar inte riktigt. Man är alltså förbannad på att vi skänker en försvinnande liten del av vårt överflöd till människor som svälter ihjäl, bara för att de råkar bo i ett annat land? Ska vi bara hjälpa behövande människor i Sverige och strunta i dem som bor på andra ställen?
 
Jag tycker också att det är förjävligt att det finns hemlösa, att barn går till sängs hunriga och att äldre och sjuka får lida. Men jag tycker INTE att det spelar någon roll om det är svenska hemlösa, svenska hungriga barn, svenska lidande eller om de har någon annan nationalitet. Vi har råd att öka biståndet till fattiga i andra länder samtidigt som vi hjälper de som har det svårt i vårt eget land OM vi slutar skänka pengar till de snuskigt rika inom våra egna gränser.
 
I alliansens Sverige
  • är det ok att de som har hög inskomst får skattelättnader medan hälften av kvinnorna går mot ett liv som  fattigpensionärer.
  • får du avdrag på skatten om du har råd att renovera hemma eller i sommarstugan samtidigt som barnmorskorna inte kan garantera säkerheten vid en förlossning på grund av neddragningar.
  • jagas arbetslösa som kriminella, a-kassereglerna försämras och ersättningen sänks för att "motivera" folk att ta jobb som inte finns.
  • betalar pensionärer, sjuka, arbetslösa och föräldralediga mer i skatt än vi som har turen att ha ett jobb.
  • ställs sjuka utan ersättning för att försäkringskassan har bestämt att man bara får vara sjuk en viss tid. Tydligen blir folk mirakulöst friska för att den tiden passerat, oavsett vilken sjukdom de lider av.
Jag skulle kunna fortsätta, men ni fattar poängen. Som sagt - det gäller att välja sina strider...
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Amen!

2 Sanna:

skriven

Håller med dig gumman..ibland delar man dessa facebook uttalanden utan att riktigt tänka på vad som står egentligen.. Naturligtvis så skall alla oavsett nationalitet få den hjälp dom behöver..dagens situation för många människor är ju helt enkelt ohållbar..

Svar: Jag vet, det är lätt hänt :) Kram
Petra

Kommentera här: