Berergviksäpple

Vi har äntligen köpt ett äppelträd. Det blev dock bara ett den här gången eftersom det var så kallt och blåsigt när vi var på Mobackes. Det var inte läge för att gå omkring och titta och fundera vad vi skulle köpa mer så vi slog till på ett Bergviksäpple som jag redan bestämt att vi ville ha :)
 
 
Vi har inte planterat trädet i sand, oroa er inte, bara blandat i lite :) Hur äpplena smakar har jag ingen aning om, det får bli en överraksning. Tycker bara att det är kul med ett äpple från vårt eget landskap. Det ska bli fler äppelträd med lite olika mognadstid så att vi har egna äpplen under lång tid, det här är ett vinteräpple som måste lagras ett tag innan det är riktigt moget. Tips på gott sommaräpple mottages tacksamt.
 
Bergviksäpple är Hälsinglands landskapsäpple.
 
 
 

Kommentarer:

1 Sanna:

skriven

Mmm mums med egna äpplen! Vi har ett äppelträd som bara är 2-3 år gammalt så det ger ingen direkt mängder frukt än tyvärr..men drömmen är åtminstone ett par till äppelträd..tur att jag får plocka massa hos min syster i höst också.. =)

Svar: Det behövs mycket äpplen, havregrynsgröt med äppelkompott är nästan det bästa som finns.
Petra

2 Sanna:

skriven

SV: Ja och mjölkört skall ju passa som te "bas" också..så det kan man ju torka och vill inte hönsen ha så är det ju bara att testa att göra te då..eller ja varför inte testa båda. Har du testat te på nässla? Låter spännande..har dock inte hunnit testa ännu.. =)
Jag tänkte testa att torka kirskål också..sen blir det väl att torka (och frysa) rönnbär till dom.. Mycket gratismat där ute.. <3

Kram
Sanna

Svar: Nej, jag har inte testat te på nässlor. Men det borde ju vara gott, toknyttigt är det ju i alla fall så vi får väl blanda i lite mynta om det blir äckligt :) Ifjol plockade jag häggmispelbär och frös in åt hönsen, de blev väldigt glada när de fick bär mitt i vintern :) Karm
Petra

Kommentera här: