Äng i blivande

Eftersom jag inte kan gräva själv just nu så lejer jag mellansonen till sådana jobb. Det blir lite dyrt men kan man inte så kan man inte. Här håller han på och gräver rundlar i det som en gång i framtiden ska bli en äng.
 
 
Vi började med att mäta ut ringen så att den blev ungefär en kvadratmeter. Till det använde vi två pinnar med ett snöre mellan, vi satte ner en pinne i gräsmattan och drog runt med den andra så pass att det syntes var han skulle gräva. Bort med grässvålen så att en massa näring och gräsrötter försvinner så är det större chans att ängsväxterna trivs och mår bra.
 
 
Gräva, gräva, gräva...
 
 
Fylla på med sand.
 
 
Sen är det bara det roliga jobbet kvar, att så ängsväxter. Jag har en hel massa, både insamlade och köpta :) Just nu regnar det och det är ju bra så är det fuktigt i jorden sen när jag ska så...
 
Jag gör det här av tre anledningar:
1. för att gynna den biologiska mångfalden.
2. för att mina bin, humlorna och fjärilarna samt andra insekter ska få mera mat.
3. för att en äng är mycket finare än en gräsmatta.
 
Som en bonus slipper vi klippa gräset :)
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Heja dig!
Det finns gratis frön att få på naturskyddsforeningen.se

Svar: Åh har de det nu också, vad glad jag blir. Fick därifrån förr som jag sådde där jag bodde då, blev jättefint och humlorna var glada. Tack för tipset :)
Petra

2 Veronica Kjellgren:

skriven

Kan man så blomfrön i sand? Vi planerar också en äng men har inte så mycket jord.

Svar: Ängsblommor vill ha näringsfattigt så det borde funka bra för dem tänker jag. Andra blommor är nog mera kinkiga :)
Petra

Kommentera här: