Hur mår maten?

 
I ett mycket intressant avsnitt berättar författaren om hur vi kan ta reda på hur viktigt ett visst beteende är för ett djur. Först undersöker man hur hårt de kämpar för att få tillgång till något livsviktigt, som mat eller vatten. Sen tittar man på hur hårt de kämpar för andra saker, till exempel hur hårt en höna anstränger sig för att få sova på en pinne. Det visar sig då att hon anstränger sig nästan lika hårt för att få sova på sin pinne som för att få mat, alltså är detta MYCKET viktigt för en höna. Hur många ägg av de man kan köpa i affären har värpts av en höna som får sova på en pinne?
 
Efter att ha läst avsnittet om hur slakten går till kan jag säga att jag är väldigt glad för att jag är vegetarian. Annars är den här boken mycket bra på det sättet att den inte ger några pekpinnar. Per Jensen har verkligen lyckats i sitt försök att förmedla fakta utan att tala om för människor vad de ska tycka eller göra. Tycker jag.
 
För att ge er en bild av hur många djur som slaktas bara i Sverige varje år kommer följande citat:
"I juni månad 2010 fanns det drygt 900 000 slaktsvin och 6,5 miljoner slaktkycklingar i landet. Statistiken ger en ögonblicksbild, man den totala omfattningen av djurhållningen framgår inte, eftersom kycklingar slaktas efter bara några veckors uppfödning och grisar efter omkring fyra månader. Därefter fylls stallen med nya omgångar. En mer illustrativ siffra är det totala antalet slaktade djur under hela 2010. För kycklingarnas del handlar det om nära 80 miljoner och för slaktsvinen om ca 3 miljoner."
Lägg sen till alla importerade djur. Jag vet inte hur du känner men jag får ont i magen av de här siffrorna. Man får verkligen en förståelse för hur automatiserad slakten måste vara, allt går efter löpandebandsprincipen, hur humant kan det vara?
 
Ur kapitlet "Djuren, miljön och klimatet":
"Kanske är ett ansvarstagande miljöarbete helt enkelt oförenligt med en köttkonsumtion på den nivå vi ägnar oss åt i dag. Sett till hela världen äter vi ungefär 100 gram kött per dag. Men variationen är enorm. I den industrialliserade världen sätter vi i oss nästan 250 gram om dagen, medan u-ländernas befolkning får nöja sig med knappt 50 gram. Ett sätt att reducera miljöpåverkan är naturligtvis att minska det totala köttintaget och om vi samtidigt kan fördela konsumtionen jämnare över jorden har vi uppnätt sociala effekter som inte kan överskattas."
Jag vet inte om jag behöver orda så mycket om det här. Mer maträttvisa åt folket!!!
 
Per Jensen tycks dela min vurm för kor.
"Jag har alltid haft ett särskilt gott öga till kor. Deras lugna uppsyn och sävliga temperament är ett säkert recept mot vardagens stress. Dag efter dag leverar de sin mjölk som ger oss smör och ost av olika slag och de gör det med vad som förefaller vara ett stoiskt lugn och en upphöjd harmoni. Det är såklart förmänskligande tankar, men sådana kan ibland hjälpa oss att minnas att det finns ett levande, kännande djur bakom mjölkpaketen i kyldisken."
 
Efter att ha läst den här boken känner jag mig stärkt i min övertygelse att det här med att vara vegitarian är rätt för mig. Däremot så säger jag inte att det är rätt för alla. Det är nödvändigt att några fortsätter äta kött, betande djur behövs för den biologiska mångfaldens skull och vad ska vi göra med tjurkalvarna om vi inte föder upp dem som köttdjur? Mjölkproduktionen kräver ju att korna kalvar med jämna mellanrum. Men en mycket viktig aspekt på köttätande är dels att tänka på att vi inte behöver så mycket kött, dels att vara noga med sitt val när man köper köttet. Naturbeteskött är bäst ur klimatsynpunkt om du ska äta nöt. Svenskt för djurhållningens skull, KRAV-märkt för allas skull - oavsett vilket djurslag du vill äta. Det är inte lätt att vara konsument idag...
 
 

Kommentera här: