Somatoformt smärtsyndrom?

Det står på mitt läkarintyg. Att det troligen är det jag lider av.

Jo, att det är ett smärtsyndrom kan jag skriva under på.
Men att det är somatiskt ställer jag mig tvekande till.
 
I hela mitt liv har jag haft ont i magen. 
Magkatarr ibland.
Vanligt ont ofta.
Vilket sas ha somatiska orsaker.

Det trodde jag på och försökte inrätta mitt liv efter det.
 
Tills jag av etiska och miljömässiga skäl slutade äta kött.
Magontet försvann.
Numer har jag så gott som aldrig ont i magen.
Och magkatarr har jag inte haft en enda gång sen dess.
 
Det jag hela mitt liv har trott varit somatiskt verkar alltså ha berott på att min mage inte orkar med kött.
 
Därav min tveksamhet inför påstådda somatofroma smärtsyndrom.
Bara för att det är svårt (eller omöjligt med dagens metorder) att hitta fysiska orsaker, betyder inte det att det inte finns en.
 
Nu vill jag på intet sätt förringa somatiska symptom.
De är inte mindre verkliga än andra.
Och kanske är det ändå så att min smärta är somatofrom.
Men jag har svårt att tro det.
 
Ny forskning pekar på att det kan vara så att det beror på en inflammation i centrala nervsystemet.
Och att det är därför man känner smärta i hela kroppen.
Anledningen till att vanliga värktabletter och anti-inflamatorska tabletter inte hjälper särskillt mycket skulle då kunna förklaras med att de inte passerar hjärnbarriären.
 
Det är inte särskilt kul om det är så.
Men kanske lättare att leva med rent psykiskt.
Att det faktiskt beror på något fysiskt, att jag har ont.
 
För ibland undrar jag om jag är tokig som har så ont och blir så totalt utmattad utan egentlig anledning...
 
Men å andra sidan är det tokigt att tänka så.
För en somatisk anledning är inte mindre värd än en fysik och ställer kanske till med mer skada och är svårare att reparera.
 
Hur som helst gör mina tidigare erfarenheter att jag har svårt att köpa det här med somatoformt.
 

Kommentera här: