Snart vaknar de!

Idag när jag följde barnen till skolan gick vi, som vanligt, förbi det stora körsbärsträdet. Det som var speciellt idag var att jag kom att tänka på att snart kommer det vara fullt av blommor och brummande humlor. För det är så. Snart vaknar de. Mina älsklingar :)
 
Den här bilden tog jag ifjol, när jag stod där och beundrade dem och min dotter log lite överseende åt mig och sa: - Du och dina humlor!
 
Jag gillar verkligen bina som bor i våra bikupor, det är alltid lika nervöst innan vi vet om de överlevt vintern eller inte. Jag uppskattar att se och höra dem surra runt och besöka blommor i vår trädgård. Men jag ÄLSKAR humlor. De fyller mig med lugn och lycka. 
 
Varje vår blir jag lika glad av att se dem igen och vaje vår, sommar och höst planterar jag fler blommor som ska ge dem mat så att ännu fler kan bo nära mig. Jag hoppas att alla människor har något djur, en blomma eller en insekt som ger dem samma känsla. För den kan inte beskrivas med ord, den måste upplevas. 
 
För den som inte vill hålla på och plantera blommor hela tiden så funkar det minst lika bra att låta vilda växter få plats.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I Sverige finns ungefär 40 olika humlearter och snart vaknar de :)
 

Kommentarer:

1 Maria:

skriven

Älskar humlor

Kommentera här: