Handling på ICA idag igen...

Var och veckohandlade idag. Blev glad av två saker :)
Jag hittade KRAV-märkt kaviar, trevligt att två anledningar - dels det mest uppenbara att den är ekologisk och sen så slipper vi få i oss alla fåniga tillsatser som finns i vanlig kaviar.
På grönsaksavdelningen blev jag faktiskt inte bara glad utan väldigt glad eftersom de har tagit hem både aubergine och zuchini, ekologisk, som jag bad om. Det kan hjälpa att säga till!

Det får mig att fundera på en sak som jag hörde på radion i våras... Det var en kille/man (vet inte hur gammal han var) som ringde in och tyckte att det var helt meningslöst att själv göra något för att minska utsläpp, klimatförändringar odyl. Han menade att det enda som betydde något var sånt som har betydelse i hela den STORA världen.... Vilken fruktansvärt deprimerande inställning! Då är det ju lika bra att bara lägga sig ner och ge upp direkt.... Och så dumt! Den absolut viktigaste kuggen i all form av förändring är JAG. Om det inte finns en massa jag som tycker saker, säger ifrån och gör något, så förändras ju INGENTING. Det kan räcka med att en enda JAG säger eller gör något för att inspirera andra och få folk att börja tänka efter.... Eller som när lilla Petra i lilla Edsbyn får ICA att ta hem ekologiska grönsaker, det har ingen som helst betydelse i den stora världen, men för mig betyder det att jag slipper äta bestprutad aubergine i min lasange....och förhoppningsvis väljer fler det ekologiska alternativet nu när det finns....bonden som odlar den får sälja.....ringar på vattnet, små saker som tillsammans med andra lika små saker i längden får betydelse i den stora världen.

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Hejja Petra, det var bra jobbat.



Det är faktiskt många som inte fattar att förändringar startar hos den lilla människan (ja, för det mesta i alla fall).



Om alla gör en liten del för miljön så blir det mycket i slutändan. Ju!

2 Petra:

skriven

Precis :) Om alla gör något (även om det är litet) så gör det skillnad i det stora hela eftersom alla är rätt många...

Kommentera här: