Jag kan inte låta bli att undra....

Det åker SÅ många bilar förbi vårt hus.... Jag kan inte låta bli att undra: Var ska alla människor hela tiden? Och måste de verkligen ta bilen dit de ska allihopa? Idag när vi gick över bron så sa Saga, snart fem år: De bara åker och åker... Nu är det naturligtvis väldigt många olika människor som far förbi här men ändå, när kommer förändringen? Var går gränsen för hur dyr bensinen kan bli innan det märks en minskning av biltrafiken? Änn så länge gnäller folk bara att det har blivit så dyrt att man "snart" inte har råd att köra bil längre.... Men när är snart? Och är det bara när det blir för dyrt som vi ska sluta åka bil? Det finns bättre anledningar tycker jag.

Vi åker buss till och från jobbet trots att det blir dyrare för oss än om vi skulle ta bilen. Dels för det egna miljösamvetets skull men också för att det är så skönt att slippa köra bil (tycker jag i alla fall). Och på vintern är det hur skönt som helst att slippa skotta fram en kall bil, bara att klä på sig ordentligt och gå till bussen :) Ett till pluss är ju att man kan slumra till en liten stund på vägen hem, då orkar man lättare med kvällens alla bestyr. Annars är ju att cykla eller att gå för den delen två utmärkta alternativ till bilen när man inte ska så långt. Inte nog med att man värnar miljön, man får en rejäl hälsovinst också :D Dessutom är det härligt att vara ute...

En sak som jag tycker är rätt lustig (eller hur jag ska uttrycka det) är att många tycker att ekologisk mat är för dyr....men de tar glatt bilen till affären när de ska köpa två liter mjölk och en limpa trots att det kanske tar fem minuter att gå dit, utan att ens reflektera över vad den (fullständigt onödiga) bilturen kostar.... Något som, förutom att vara onödigt ur miljösynpunkt, faktiskt kostar både pengar och hälsa för dem själva. Det enda som skulle krävas är att folk ville tänka efter en smula och inse att vi mår inte bra av att vara lata, vi mår bra av att engagera oss och göra det som känns rätt. Och nu menar inte jag att alla ska göra lika som mig, var och en måste ju själv komma fram till vad de brinner för och vad som känns rätt för dem. Men alla har något de är intresserade av och alla kan göra en insats för miljön eller för sina medmänniskor. Prova själv!!

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Roligt att läsa och få en uppfattning om hur du tänker.



Du låter mer engagerad än vad jag gjorde sedan jag läst miljövetenskap och biologi 2004. Jag blev mycket mer miljömedveten och funderade mycket på hur jag kunde göra för att hjälpa miljön.



Jag sparar björksly till exempel när jag röjer eftersom björkar hjälper till att dra nyttiga saker från jorden upp till ytan så att det blir mindre försurningar. Jag försöker behålla min icke odlade mark som den är för att hjälpa till där min mark gränsar mot odlad mark - en biotop (tror jag det hette, eller nåt åt det hållet)



Jag tänker mer på dessa saker än att dra in på bensinen. Jag eldar med ved eftersom det ingår i kretsloppet.



Men vissa andra saker har jag inte kommit till än.



Jag gör en liten del men det finns med i mitt liv om än i mycket mindre grad än i ditt.

2 Petra:

skriven

Allt börjar i huvudet :) Det kan börja med en liten grej bara, som att se en film om bananodling och sen börja köpa ekologiska bananer. Bara för att man inser att det man gör påverkar andra människors liv i mycket större utsträckning än vad man förstått tidigare. Sen kanske det blir eko-kaffe osv.... Så var stolt över det du faktiskt gör tycker jag, då blir det så mycket lättare att utöka "görandet" till flera områden :D

Kommentera här: