Kyckling på ICA

Jaha, nu har jag varit på ICA igen... Som vanligt finns det mycket övrigt att önska, men det spelar ju ingen roll var jag handlar så är det alltid något jag saknar. Idag fanns det ungefär tusen olika sorters kycklingfilé men inte en enda hel kyckling. Eller jo, förresten, det fanns en färdigkryddad men en sån ville jag inte ha. Att få köpa ekologisk kyckling förblir en dröm. Finns det verkligen inte en enda levande själ i Edsbyn med omnejd som skulle vilja starta en ekologisk kycklinguppfödning? I alla fall i liten skala? Får väl se, kanske vi kan bli självförsörjande sen när vi skaffat höns. Tuppkycklingar och gamla hönor går ju bra att äta :) Problemet är väl att slakta dem förståss, blödig som jag är. Fast å andra sidan så borde jag sluta äta kött om jag inte kan slakta djuret själv... Kan räcka med äggen kanske :) Ser verkligen fram emot att ha höns igen, nu återstår bara att fundera ut vilken ras vi ska ha. Men det är ju ett trevligt bekymmer.

Kommentarer:

1 Birgitta Ohlsson:

skriven

Oj, vad många höns och kycklingar jag slaktat i mitt liv - t o m demonstrerat inför en stor klass med tjejer (från stan) på Benninge lanthushållsskola - en del tjejer svimmade (nästan). Då var det visst jättestora kalkoner - även ankor som jag själv fött upp och slaktat enligt konstens alla reghler. Men nu är det färdigslaktat för min del, men jag kan berätta (teoretiskt)hur det går till. Olika för hönsdjur och såna med simhud mellan tårna. Nu fick jag en kommentar från dig men tänkte bara säga att vi får väl antingen ta hem Bosarpkyckling igen eller "halvekologisk" Ockelbokyckling hälsar Birgitta O

Kommentera här: