Rashöns eller inte?

Funderar över vårt införskaffande av höns till våren. Klurar på om jag ska ha Rashöns, nån Lantras, och troligen då Hedemorahöns eftersom de verkar vara den mest lokala rasen som finns, eller om jag ska ha vilka höns som helst och strunta i ras och avel. Å ena sidan skulle det vara roligt att hjälpa till att bevara en ras och avla på den, det skulle även vara roligt att ha en svensk gammal lantras.... Å andra sidan skulle det vara lämpligt att inte ha det ansvaret och bara ha blandrashöns som man kan ta kycklingar av, slakta och äta upp hur man vill. Jag har lite svårt att bestämma mig, tur att det är långt kvar till våren :) Hedemorahöns är i alla fall ett mycket lockande alternativ, de är den ras som är mest anpassad till att leva här i våra trakter och är en bra ras att ha som hushållshöns vad jag kan förstå - de har också ett varierande utseende inom rasen vilket jag gillar. Troligen blir det sådana till slut men jag ska tänka någon runda till innan jag bestämmer mig definitivt :)

hedemorahons.jpg - 24,31 kb

Fina hönor :) Eller hur?

Kommentarer:

1 Jenny Stockhaus:

skriven

Halloj Petra!



Kul att du hittade in till min blogg - så att jag hittade till din!



Höns låter spännande. Är dock inte så hemma på olika raser - för mig är det helt enkelt höns... :0)



Kramen!

2 Petra:

skriven

Hej du :) Jag tror det finns ungefär hundra olika raser av höns bara i Sverige, hur noga man vill vara med valet av ras beror ju på vad man är ute efter - ägg, kött eller helt enkelt bara trevligt sällksap :) Kram

3 Frida:

skriven

Hej!



Jag är också i samma funderingar. Men i mitt fall är också en av anledningarna till att jag väljer en lantras att de är friska, härdiga och lättfödda + bra allroundhöns. Hedemorahöns är ju inte speciellt hotad som ras (för att vara en lantras) och man behöver ju inte ha dem i genbank! Sen är det ju Hedemoror väldigt fina :) Lycka till!

4 Anders Persson:

skriven

Hej Petra!
Vilken inspirerande blogg du har och vilka härliga projekt på gång hemmavid! Keep up the good work!
Vi ses på barrikaderna.
Hälsn Anders

Svar: Tack Anders :) Ja, vi strävar på. Ses i augusti om inte förr! Ha det bra.
Petra

Kommentera här: