Funderingar en söndagsmorgon

Jaha, jag tänkte ju byta affär ett tag.... Igår handlade jag dock på ICA av ren och skär lathet. Jag hittar där och vet ungefär vad de har, skulle handla mycket också eftersom hela familjen är hemma den här veckan. Dessutom vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till att de har Änglamarks mjölk på Konsum istället för Milkos ekologiska...vill stödja det lokala, men Änglamarks kommer från ett mejeri som ligger närmare än Milkos om jag förstått saken rätt. Hur ska man förhålla sig till det? I vilket av fallen köper jag mjölk från den närmaste bonden?

Jag läste i senaste "Sveriges Natur" att vi i Sverige har störst andel kärnkraftsel i världen (per person). Det hade jag inte koll på. Verkar urfånigt med tanke på att vi har så stora möjligheter till alternativ, jag tror också att vi skulle kunna effektivisera bort all kärnkraftsel om vi bara ansträngde oss. Det finns STORA möjligeheter till det inom industrisektorn, kan de i andra delar av europa så borde väl vi också kunna - vi som ska föreställa föregångsland...

Idag ska jag åka och hälsa på min lilla mamma och träffa mina kära systrar :) Tyvärr går det inte att ta bussen hela vägen men någon av mina systrar får plocka upp mig efter vägen så slipper jag ta bilen. Ska bli kul att träffa dem!

Kommentarer:

1 Marie igen:

skriven

Jo du det där med kärnkraftsel.... jag undrar om inte det är bättre än koleldad-el eller vad det nu är det heter där i Polen å som vi i Sverige brukar köpa när det tryter med den inhemska elen.



Kanske är det bättre med kärnkraftsel till industrin än den koleldade... eller samma skit för båda är framgrävda i berget, va?



Å känner mig inte så insatt men vad är bäst av bu och bä?



Vind och vatten kanske

2 Putte:

skriven

Word på kärnkraften... Effektivisering, mer lokal produktion, ägande och mer småskalighet tack! ser fram emot draghjälp att ställa om kommunens energi pluton :-)

3 Petra Hagelin:

skriven

Ja du Marie, svårt att veta om kärnkraft eller kolkraft. I mitt tycke (utan några direkta vetenskapliga belägg) är det lika illa vilket som. Eftersom Uran-brytning är så fruktansvärt miljöförstörande plus att detsläpper ut stora mängder koldioxid.



Jag ska göra mitt bästa Patrik :)

Kommentera här: