Förbannade sniglar!

Det växer och ser fint ut i min "Odling för omställning".
 
 
Men tittar vi närmare så ser vi dem, huliganerna! Eller i alla fall spåren efter dem...
 
 
Eländiga sniglar! De jag hittade gav jag till hönsen. Höns äter glatt upp sniglar, mums tycker de :) Sen snodde jag en öl av gubben, grävde ner en cremefraishe-burk och hälde i öl där. Ölfällan är gillrad.
 
 
Sniglar älskar öl, ramlar i och drunknar. Hoppas den kan hålla sniglarna borta från min Zucchini i alla fall! Brukar funka fint, vi har haft ölfällor i salladslandet också och fångat massor av sniglar där.
 
 
Bland kålrötterna provar jag ett annat knep. Jag har hört/läst någonstans att sniglar inte gillar kaffe, provar därför att sprida ut kaffesump runt kålrotsplantorna så får vi se om det hjälper. I vilket fall som helst så skadar det ju inte att lägga det direkt i landet istället för att gå omvägen via komposten :)
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: