Biokol igen

Svar till Marie, och eventuellt andra intresserade :) Med biokol menas oftast vanilgt träkol. Jag gör eget i en kakburk i vår kamin :) Se tidigare inlägg (Biokol). Grejen är vad man gör med det när det är klart. Jag ska gräva ner mitt kol i marken som jordförbättring och då lagras det kol som är bunet i det i marken - samtidigt som det förbättrar strukturen och bördigheten i jorden. Helst ska det blandas med urin eller gödsel. Vanligt organiskt material (trä till exempel) bryts ner relativt snabbt i jorden, det tar från några dagar till några decenier, medan kolet kan finnas kvar i tusentals år efterrsom det är mer stabilt. Alltså binds det kol som annars skulle släpts ut i atmosfären istället till jorden. Detta är en princip som ett folk i Amazonas använde sig av under några tusen år kring kristi födelse, effekten syns än idag. Den här jorden kallas Terra preta och är mycket bördig.

Ja men jordförbättringen då?
Jo - kolet förbättrar förmågan att binda vatten och näringsämnen, men de är ändå lättillgängliga för växterna. Därför minskar läckaget av kväve, fosfor och övriga näringsämnen. Maskar och mikroorganismer gynnas. Marken blir mer lättarbetad (mer "luftig" eller hur man ska uttrycka det) och genom det ökar rötternas utbredning och därmed förbättras växtens näringsupptag. Ju sämre jorden är från början ju påtagligare är effekten. 

Slutsats: Jag får bättre jord för mina grönsaker samtidigt som jag gör en liten insats för klimatet genom att lagra koldioxid i marken. Alla borde gräva ner kol i sin trädgård, man måste inte göra egen - det funkar lika bra med vanligt grillkol :) Så länge man inte hällt tändvätska på det så klart....

Det här skulle förhoppningsvis kunna användas i stor skala, man skulle då kunna ta tillvara gasen som bildas vid pyrolysen (betyder ungefär förbränning med liten eller ingen tillförsel av syre) och värmen så klart,man använder sen kolen som jordförbättring och får ökade skördar samtidigt som man motverkar klimatförändringar. Ding, ding, ding ;)

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Tack för den förklaringen..... hade jag ingen aning om. Men jag tror inte jag gräver ner nåt kol ändå. Fast ska nåt kunna växa på den här tomten så skulle det nog behövas en hel del kol eller behövts för tusentals år sen men då låg nog mina ägor under vatten. Det kan man se på leran huset står på. Inte bara lera men sånt finns det mycket av en bit ner.



Nä jag håller mig till minimal odling. Några krukor med blommor å så lite kryddor. Jordgubbarna ska få flytta till annan plats - står inte bra där de är. Nä de ska få det mycket bättre på ett annat ställe.



Ja det är min odling det. Däremot har jag en jättestor odling av maskrosor. En tid ser en del av gräsmattan ut som om solen ramlat ner. De är fina men de sprider sig så snart är hela gräsmattan fylld med maskrosor, mossa och en sorts tistel som är jättevacker.... underbart här i skogsbrynet. :)

2 Petra:

skriven

Maskrosor är underbara! Jag blir så glad av dem :) Såg på ett mycket trevligt program igår där de plockade själva maskrosblomman, doppade den i pannkakssmet och stekte den. Jättegott sa de, tror jag måste prova...

3 Marie:

skriven

Nu när jag har kollat i din blogg lite mer ingående så upptäckte jag att du hade ju tydligen en hel serie bilder som förklarade biokoltillverkning.... hade jag sett det så hade jag inte behövt fråga ju...

Kommentera här: