Det man inte får säga...

Jag har under en längre tid retat mig på alla statusuppdateringar på Facebook om att "Äntligen ska vi åka bort från allt skit" och liknande... Folk som reser hit och dit utan minsta tanke på hur allt flygande påverkar klimatet, jorden och människorna. Om man nu vantrivs så fruktansvärt hemma så kanske man borde fundera på att flytta?! Nu tänker jag på onödigt nöjesresande, det är en annan sak när man åker i medicinskt syfte eller har familj och släkt i fjärran länder - då finns det ju en mening med resandet. Jag skrev i min statusuppdatering:

"Alla snackar om att resa bort....jag fattar inte....man jobbar som en tok och spar en massa pengar under en lång tid....så gör man av med dem på en-två veckor.....samtidigt som man bidrar i stora mått till klimatförändringarna....varför
måste man åka långt bort för att njuta? Trivs inte folk hemma? Eller är det någon typ av statusmarkering, man måste åka på semester för att ha något att snacka om med vänner och arbetskamrater? Som sagt, jag fattar inte...."

Många kommentarer blir det.... Konstigt att något så enkelt är så fruktansvärt känsligt, är det så att folk egentligen skäms för att de inte bryr sig? Eller är det så att man inte vill bli påmind om att man kanske borde tänka efter? Jag vet inte, men jag har i alla fall valt att inte flyga. I första hand på grund av hänsyn till mina medmänniskor, klimatet och kommande generationer. I andra hand av hänsyn till mitt eget liv. För mig är det mera värt att kunna jobba mindre och få mera tid till att umgås med familjen och till att göra andra saker än att slita ihop till en två-veckors resa till Thailand.

Jag vill leva så hänsynsfullt jag kan och det liv jag lever lämnar redan tillräckligt stort ekologiskt avtryck - jag vill inte förvärra det genom att resa, även om jag också skulle tycka att det var roligt att besöka pyramiderna och se främmande kulturer. För mig är det inte värt priset som andra människor (djur och växter) får betala.

Kommentarer:

1 Marie:

skriven

Människor är olika. Vad som känns rätt för dig kanske inte alls känns rätt för andra.



Du är väldigt miljömedveten och har ett totalt annat tänk därom motför andra människor.



De flesta tror jag tycker att de gör nog om de sopsorterar på nåt vis. De tänker inte på nästa generation även om det gäller deras barns miljö. Bara är så.



Att resa ut i världen och se med egna ögon det som man bara sett på bild är roligt och just då tänker man inte på utsläpp eller miljö utan på det man ska se och uppleva, atmosfären som man ska insupa, lukter.... allt om den platsen å i mitt fall naturens utseende och framför allt träden. Inte miljöförstörelse utan bara miljön.



Träd finns hemma kan man tycka men blandat med allt det där andra så blir det nåt helt annat på en annan plats på jorden.



Människor är helt enkelt olika. Å vad det verkar så kan man inte tvinga på andra sin egen åsikt även om man ibland skulle vilja banka in den i huvudet på andra.



Jag drar ett litet strå till miljöstacken men det är det lilla. Du drar fler strån och orkar mer och mer medan jag känner mig nöjd med det lilla jag gör.



Tur att det finns såna som du som orkar göra det och orkar vara så där engagerad.

Kommentera här: